نقد و داستان فیلم سینمایی کیک محبوب من

bato-adv

فیلم «کیک مورد علاقه من» پرتره ای از یک قهرمان ایرانی است. زنی که مهین نام دارد و وقتی برای خرید میوه و سبزی به بازار می رود با او آشنا می شویم.

به گزارش مهام فیلم، فیلم کیک مورد علاقه من یک فیلم ایرانی است که در بخش مسابقه برلیناله 2024 به کارگردانی مریم مقدم و بهتاش سنایی ها ساخته شده است. کارگردانان این فیلم اجازه خروج از ایران را نداشتند و نتوانستند در اجرای فیلم خود در برلیناله حضور داشته باشند. در این مقاله نگاهی داریم به این فیلم.

فیلم «کیک مورد علاقه من» پرتره ای از یک قهرمان ایرانی است. زنی که مهین نام دارد و وقتی برای خرید میوه و سبزی به بازار می رود با او آشنا می شویم.

برخلاف بسیاری از قهرمانان زن سینماهای جهان، مهین نه جوان است، نه تفنگ به دست دارد، نه اندامی زیبا، ورزشی و جذاب. هفتاد ساله است، چاق است، حرکاتش کند است، رقصش زیاد مشخص نیست، موهایش خاکستری است و در یک کلام تمام ویژگی های یک «پیرزن» یا «مادربزرگ» ایرانی را دارد.

رفتار قهرمانانه ماهین از زمانی شروع می شود که تصمیم می گیرد از قالب پیرزنی خارج شود و رفتارهایی را که جامعه از او انتظار دارد انجام ندهد.

مهین جلوی آینه می ایستد، رژ لب و سایه چشم می زند. او ناخن هایش را قرمز رنگ می کند و نیاز بدنش به لمس شدن را به یاد می آورد. او که سال ها پیش همسرش را از دست داده، می داند که مدت هاست دلش برای عشق تنگ شده است. مهین تصمیم می گیرد به جای اینکه منتظر باشد مردی بیاید و او را نجات دهد، برای پاسخگویی به نیازهای او اقدام کند. پس در جستجوی عشق از دیوار خانه بیرون می رود و در را پشت سر خود می بندد.

فیلم در به تصویر کشیدن مهین و اتفاقاتی که برای او می افتد اغراق نمی کند. همیشه مردم عادی را می بینیم که حرف های معمولی می زنند، لباس های معمولی می پوشند و رفتار عادی دارند. دوربین اما آنقدر صادق است که حتی در اتاق خواب و حمام و آشپزخانه مهین هم این عادی بودن را سانسور نمی کند.

فیلم «کیک محبوب من» اولین فیلم ایرانی است که در چهل و پنج سال اخیر از خطوط قرمز عبور کرده است.

این فیلم به دور از نظرات افراطی، توانسته به تعادلی مثال زدنی در ترکیب عناصر روایی و فرمی فیلم های عاشقانه، شاعرانه و اعتراضی دست یابد. فیلم «کیک محبوب من» از تکرار الگوهای داستان های عاشقانه رایج امتناع می ورزد و با تمرکز بر رابطه زن و مرد مسن، شکل دیگری از اروتیسم را آشکار می کند. صحنه های اروتیک فیلم مانند دوش گرفتن، رقصیدن، مشروب خوری و… همگی با ترکیبی از عناصر تراژدی و کمدی همراه هستند و به هیچ وجه به کیفیت ملودرام های سطحی تنزل نمی دهند.

در پایان به بازی درخشان لیلا فرهادپور اشاره می کنم که بار فیلم را از ابتدا تا انتها به دوش کشیده است. مهین را خیلی خوب می شناسد و می داند زیر پوستش چه می گذرد. شادی ها، ترس ها، عشق و غم های مهین را به مخاطبی از هر کشوری منتقل می کند و شرایطی را فراهم می کند که هرکس او را به شیوه خود درک کند.

با توجه به اینکه فیلم کیک مورد علاقه من از وزارت آموزش و پرورش مجوز ندارد، نمی توانید این فیلم را در رسانه های رسمی یا پلتفرم هایی مانند فیلمو و غیره پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادات سردبیر:

تبلیغات متنی