این پژوهشگر ارتباطات و رسانه در خصوص ممنوعیت صدای عادل فردوسی پور به دلیل موضوع «پخش زنده» گفت: با توسعه فناوری و حذف انحصار پخش تلویزیونی از پخش و امکان پخش بر روی پهنای باند، فضا فراهم شده است. تغییر کرد و موضوع پخش زنده امروز مانند گذشته قابل کنترل نیست. . نمی شود در مقابل تکنولوژی ایستاد و باید خود را با شرایط جدید وفق دهیم و منافع عمومی را در شرایط جدید تعریف کنیم.
به گزارش ایرنا، علی سعد، پژوهشگر ارتباطات و رسانه و معاون سابق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات صوتی و تصویری جهانی (ساترا) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص مشکلات پیش آمده برای دو برنامه عادل فردوسی پور و سروش صحت، به تشریح مواجهه سترا با این برنامه پرداخت. سکوها از ابعاد مورد بررسی متفاوت است.
وی در گفت وگویی درباره انحصار پخش زنده توسط رسانه ملی با تاکید بر اینکه صداوسیما نسبت به موضوع پخش زنده در داخل و خارج سازمان حساس است، توضیح داد: در تفاهم نامه ای که صداوسیما با وزارت فرهنگ انجام داد و بعدا به صورت مصوبه ای انجام شد. در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد که یکی از بندهای آن مربوط به انحصار پخش زنده بود. با پیشرفت تکنولوژی و حذف انحصار پخش تلویزیونی از پخش (پخش رادیو و تلویزیون) و ورود آن به پهنای باند (پخش اینترنتی) فضا تغییر کرده و اکنون نمی توان مانند گذشته موضوع پخش زنده را کنترل کرد. .
ایستادن در مقابل تکنولوژی غیرممکن است
سعد اضافه کرد: وقتی لایو اینستاگرام منتشر شد حساسیت زیادی ایجاد شد. مانند قبل، حساسیت ها در مورد پیام های ویدئویی تلفن همراه بالا بود. اما به دلیل ضرورت تکنولوژی لایو اینستاگرام در کشور ما ماندگار شد و همچنان مورد استفاده قرار می گیرد. من معتقدم که ایستادن در مقابل تکنولوژی غیرممکن است و باید خود را با شرایط جدید وفق دهیم. پس از محبوبیت لایو اینستاگرام، سریال های دیگری شروع به پخش زنده کردند و به عنوان مثال آپارات بازی راه اندازی شد. نرم افزارهای دیگر نیز از ظرفیت پخش زنده استفاده می کردند. اما سازمان صدا و سیما هیچگاه به طور رسمی اعلام نکرده است که من با پخش زنده موافقم، مگر سکوهای قراردادی یا متعلق به خودش.
تفاهم نامه ارشاد و صداوسیما مشکلات اساسی دارد
وی با تاکید بر اینکه تفاهم نامه وزارت ارشاد و صدا و سیما باید به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار گیرد، تصریح کرد: این تفاهم نامه دارای اشکالات اساسی است که نشان دهنده بی اطلاعی طرفین از ابعاد مختلف چالش های فراگیر صوتی و تصویری در زمان انعقاد تفاهم نامه است. در آن زمان تیم جدید ساترا و وزارت ارشاد هر دو تازه تاسیس بودند و درک دقیقی از مشکلات و چالش ها نداشتند.
به همین دلیل تاکنون این تفاهم نامه اجرایی نشده است. در آن تفاهم نامه آمده است که ظرف 6 ماه باید دستورالعمل و آیین نامه ای نوشته و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شود. دو سال از آن زمان می گذرد. علت اجرایی نشدن تفاهم نامه مغایرت بندهای مصوبه با یکدیگر و تفکیک های غیرشفاف است.
در دو سال گذشته نامه هایی برای فیلترینگ بزرگترین بسترهای صوتی و تصویری ارسال شده و دستگاه قضایی نتوانسته با منطق آن نامه ها ارتباط برقرار کند.
سعد درباره سابقه ممنوعیت «پخش زنده توسط سکوها» گفت: ساترا در جاهایی که توانسته پخش زنده را مسدود کرده است. به عنوان مثال، ساترا در سال 2019 و در ایام کرونا بخشنامه ای صادر کرد مبنی بر اینکه برنامه های ایام محرم و فاطمیه، مراسم مذهبی و کنسرت ها مجاز به پخش زنده هستند. یکی از انتقادات تیم جدید ساترا به تیم قبلی این بود که چرا مجوز پخش زنده را دادید. توجیه ما در آن زمان این بود که در دوران کرونا نمی توان اجتماعات واقعی تشکیل داد. مجموعه ساترا برای انتقال محتوای سالم به مخاطب باید خودش را به روز می کرد.
وی افزود: با تغییرات و تحولات تکنولوژیکی اصرار بر انحصار نگه داشتن پخش زنده چندان معنا ندارد. اگر بخواهید این موضوع را تحریم کنید، ماجرای ممنوعیت ماهواره تکرار می شود و در این شرایط زشت، سرپیچی از قانون شکسته می شود. در حال حاضر بسیاری از بسترهای ارتباطی امکان پخش زنده را در اختیار کاربران قرار می دهند و تجربه نشان داده است که نمی توان در مقابل فناوری ایستاد.
پژوهشگر ارتباطات و رسانه و معاون سابق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات صوتی و تصویری جهانی (ساترا) درباره پلتفرم هایی که در حال حاضر پخش زنده دارند، گفت: دو اپلیکیشن آنتن و روبیکا با شرکت پخش و با سازمان برای پخش زنده قرارداد دارند. پخش به خصوص پخش زنده آنها قرارداد ورزشی امضا کرده اند. در دهه 90 سازمان صدا و سیما طی قراردادی به نام قرارداد IPTV متعهد شد که بخشی از محتوای خود را در اختیار 6 شرکت جدید قرار دهد تا در قالبی غیر از آنتن تلویزیون منتشر شود و درآمد حاصله بین طرفین تقسیم شود. اما به مرور زمان شرکت ها اعلام کردند که فرآیندهای ممیزی و انتشار محتوا تحمیل شده توسط صدا و سیما بسیار زمان بر است و از طرفی با سهمی که به سد و سیما می دهیم، امکان توسعه خود را نداریم. مجموعه خود
وقتی لایو اینستاگرام آمد، حساسیت زیادی ایجاد شد. اما به دلیل ضرورت تکنولوژی لایو اینستاگرام در کشور ما ماندگار شد و همچنان مورد استفاده قرار می گیرد.
سعد با اشاره به نحوه برخورد ساترا با گزارش عادل فردوسی پور، تصریح کرد: در خصوص فایل صوتی که درباره آقای فردوسی پور در اختیار آپارات قرار گرفته، این سوال وجود دارد که چرا پیام از طریق تلفن ارسال شده است نه نامه ای؟ ساترا ممکن است بگوید: “من برای موارد خاص خط اضطراری ایجاد می کنم و منتظر نامه نیستم.” اما آیا واقعاً در رابطه با برنامه ای که از قبل اعلام شده است، شاهد وضعیت اضطراری هستیم؟ به نظر من درباره گزارش فوتبالی «عادل فردوسی پور» باید خودشان مشخص کنند که چرا اسم از او آمده و قانون مطرح نشده است.
این پژوهشگر ارتباطات و رسانه درباره ادعای سترا مبنی بر نقض مالکیت معنوی در برنامه «اکنون» سروش صحت گفت: موضوع مالکیت فکری حل شد. این که یک برنامه کپی برنامه دیگری است طبق قوانین قانونی قابل تشخیص است. در پروانه ساختی که برای برنامه «اکنون» دادند، نوشته بودند که خبری از «کتاب باز» نباشد. این عجیب است. رگولاتور باید عملاً روی قوانین و استانداردهای قانونی بایستد. بدیع و جدید است که عدم مراجعه به یک برنامه تعهد می خواهد. مراجعه به برنامه به معنای نقض مالکیت معنوی آن برنامه نیست و هیچ وکیلی این موضوع را تایید نمی کند. نقض مالکیت معنوی زمانی اتفاق می افتد که ساختار و محتوای یک برنامه و چیدمان دکور تکرار شود.
تصمیمات سازمان نظارتی باید دارای ضمانت اجرایی باشد
سعد با تاکید بر اینکه تصمیمات سازمان نظارتی باید ضمانت اجرا داشته باشد، گفت: اگر به عنوان رگولاتور ضمانت اجرا نداشته باشید، مقررات قانونی و محتوایی معنایی ندارد. خود نهاد نظارتی معمولا قانونی دارد که بر اساس آن مراجع قضایی موظف به رعایت آن هستند. در غیر این صورت، رگولاتور باید بتواند با سیستم قضایی تعامل داشته باشد تا اجرای آن را تضمین کند. اگر رگولاتوری فقط بخواهد به گروه ها توصیه کند، کارکرد خود را از دست می دهد و تبدیل به یک گروه توصیه کننده می شود که نمونه هایی از آن در دنیا وجود دارد، اما یک نهاد نظارتی نباید و نمی تواند فقط توصیه کننده باشد.
وی با بیان اینکه قبلاً ارتباط و تفاهم خوبی با دستگاه قضایی ایجاد شده بود و دادستان در حال بررسی نظرات سترا بود، تصریح کرد: برنامه هایی که تخلفات مالکیت معنوی انجام می دادند به دلیل تخلفاتشان ظرف یک ساعت بسته شد. این به این دلیل است که سیستم قضایی در تصمیمات ساترا نقش داشته است. در آن زمان کمیسیون عالی نظارتی داشتیم که با حضور نماینده دادستان تشکیل شد و با حضور دست اندرکاران مختلف در حوزه صدا و تصویر تصمیمات اساسی گرفته شد. در دوره جدید کمیسیون تعطیل شد و تصمیم گیری فقط در سازمان صدا و سیما صورت می گیرد.
سعد ادامه داد: علاوه بر این در دو سال گذشته نامههایی از سوی صداوسیما برای فیلتر کردن بزرگترین بسترهای صوتی و تصویری ارسال شده است و دستگاه قضایی نتوانسته با منطق آن نامهها ارتباط برقرار کند و به آنها عمل نکرده است. نامه ها با تکرار این نامه ها اعتماد متقابل مجموعه ها از بین می رود و ارتباط موثر با دستگاه قضایی در مسیر تنظیم قطع می شود. به نظر من ارتباط خوب و همکاری های دوجانبه بین ساترا و دستگاه قضایی کمک بزرگی به سترا بود. اما در دوره اخیر تقریباً از بین رفته و سطح نهاد نظارتی به یک نهاد مشورتی تقلیل یافته است.
گروه فرهنگی با هدف تبادل نظر و همفکری و هم افزایی در موضوعات مختلف فرهنگی به بررسی چالش ها، موانع و راهکارها می پردازد و آماده است تا زمینه انتشار پاسخ ها یا دیدگاه های سازمان تنظیم مقررات فراگیر صدا و سیما را فراهم کند. رسانه ویدیویی (ساترا) و سایر ذینفعان. کند