استودیوهای انیمیشن ژاپنی در سال 2023 در مجموع 2.34 میلیارد دلار فروش داشته اند که یک رکورد بی سابقه برای صنعت انیمیشن ژاپن است و انتظار می رود درآمد این استودیوها تا سال 2024 در همین سطح باقی بماند.
به گزارش ایسنا، بازار انیمیشن های سینمایی سهم قابل توجهی در درآمد استودیوهای انیمیشن سازی داشته است که از آن جمله می توان به انیمه هایی مانند «Suzume» محصول استودیوی ماکوتو شینکای با 133.4 میلیون دلار فروش جهانی و همچنین انیمیشن «پسر و ماهی» اشاره کرد. . فیلم هایائو میازاکی با فروش جهانی 173.5 میلیون دلار خاطرنشان کرد که فیلم میازاکی از استودیو گیبلی برنده اسکار بهترین انیمیشن بلند شد.
علاوه بر این، این گزارش نشان می دهد که استودیوها منابع تولید را از سریال های انیمه پخش شده به عناوین اصلی برای شرکت هایی مانند نتفلیکس و نسخه های تئاتری سریال های انیمه تغییر داده اند که می تواند بازده سرمایه گذاری بالایی داشته باشد.
نمونههایی در این سال عبارتند از Haikyuu: Dumpster Battle، دنبالهای بر یک سریال تلویزیونی درباره بازیکنان والیبال، و Mobile Suit Gundam، مجموعهای از رباتهای مورد علاقه طرفداران از اوایل دهه 2000. این انیمیشن ها به ترتیب 79.8 میلیون دلار (11.55 میلیارد ین) و 33.6 میلیون دلار (4.86 میلیارد ین) در ژاپن کسب کرده اند.
با این حال، درآمد رکوردشکنی استودیو انیمیشن ژاپن در سال 2023 به طور مساوی بین استودیوها توزیع نشد و از 301 استودیویی که اطلاعات سال به سال برای آنها در دسترس بود، تنها 112 استودیو افزایش درآمد را از سال 2022 تا 2023 نشان دادند. بیشترین افزایش درآمد عموماً مربوط به استودیوهای بزرگ بود، در حالی که استودیوهای فرعی کوچکتر رشد متوسطی نسبت به سال گذشته داشتند.
تفاوت اصلی این است که استودیوهای بزرگتر به احتمال زیاد بخشی از کمیتههای تولید هستند که محصولات را تامین مالی میکنند و در نتیجه زمانی که یک عنوان به یک عنوان بلاکباستر تبدیل میشود، از مزایای آن بهرهمند میشوند. استودیوهای کوچکتری که صرفاً به صورت قراردادی استخدام می کنند، این درآمدهای بالا را از دست می دهند.
انتظار میرود کل صنعت انیمیشن ژاپن شامل فیلمها، سریالهای تلویزیونی، کالاها و رویدادها در سال 2022 به ارزش 20 میلیارد دلار (9/2 تریلیون ین) برسد.