وداع با علیرضا طبایی؛ «عشق تو نمی‌میرد»

حمیدرضا شکارسری شاعر در این مراسم با اشاره به درگذشت شاعرانی چون رضا براهنی، احمدرضا احمدی، شمس آقاجانی و محمدعلی بهمنی گفت: ما در حال از دست دادن ارکان شعر نو هستیم.

به گزارش ایسنا، وی سپس به انتشار کتاب های طبایی و 60 سالگی شاعر علیرضا طبایی اشاره کرد و گفت: به عنوان شاهدی بر این کتاب ها; طبایی شاعری مستمر، پیگیر، به روز و به موقع بود. با گذشت شرایط و گفتمان حاکم بر فضای ادبی، شعر او به روز شد.

وی افزود: طبایی به گواه ترانه هایش که ماندگار و در بین مردم رواج دارد، ترانه سرایی با احساس و چیره دست بود. کیست که آهنگ راز دل را شنیده و گریه نکرده باشد؟

شکارسری در ادامه به روزنامه نگاری ادبی و حرفه ای طبایی، تدریس وی در دبیرستان علامه حلی و مقالات نقد شعر وی پرداخت و گفت: طبایی پژوهشگر جدی ادبیات بود و آثار پژوهشی ارزشمندی به گواه مقالات خود داشت.

طبایی سال ها غریب بود

سهیل محمودی شاعر نیز در این مراسم گفت: از دست دادن دوستان بیش از آن که انسان را غمگین کند، زندگی در غربت آنهاست که انسان را غمگین می کند. زندگی در غربت بیش از هر چیز کسانی را که درک عمیقی از زندگی، جامعه و انسان دارند آزار می دهد.

وی افزود: علیرضا طبایی خودش از ارتش و جامعه بود و در مردم سازی نقش داشت. او سال ها غریبه بود و در گوشه ای خلوت زندگی می کرد.

این شاعر با اشاره به برگزاری مراسم بزرگداشت طبایی در خانه هنرمندان گفت: ظلم است که تبعید اهالی هنر و فرهنگ ناخودآگاه پذیرفته شده است. خیلی ظالمانه است که کسانی که درک عمیقی از جامعه، هنر، ادبیات و ایران دارند، عقب مانده باشند. منظورم این نیست که مسئولان فرهنگی بیایند و صدقه بدهند، بلکه این است که زمینه بهره مندی جامعه را فراهم کنند.

وی با بیان اینکه برخی همان وزارتخانه و سازمان هستند، گفت: طبایی در پرورش شاعر نقش داشت. مجله جوانان با اینکه یک مجله پر تیراژ و مجله عمومی بود، اما صفحه شعرش صفحه خاصی بود و پرمخاطب نبود، حساب شده بود. شاعران زیادی چون حسین آهی، نصرالله مردانی، حسین منزوی، عمران صلاحی، محمدعلی بهمنی و سیدحسن حسینی از این مجله به شهرت رسیدند. بعدها علیرضا طبایی الگوی ما در مدیریت صفحه ادبی بود.

محمودی خاطرنشان کرد: باید به دنبال استفاده از بزرگان در جایگاهی باشیم که دیده شوند و تاثیرگذار باشند. اکنون همه به دنبال افراد مشهور هستند. جامعه ما آسیب ها، مشکلات و تنش های زیادی دارد و نیاز به افرادی دارد که الگوی صبر و الگوی فرهنگی باشند که این افراد بخواهند دیده شوند.

سهیل محمودی با تاکید بر اینکه نباید نگاه امنیتی و اطلاعاتی به فرهنگ داشته باشیم، گفت: فضا را باز کنید تا مجلات و کتاب چاپ شود و امکان رسانه فراهم شود تا جامعه از گرفتاری هایی که کشیده نجات پیدا کند. . این بزرگان زندگی ساده و بدون توقع اما موثری دارند. ما اینجا غریبه ایم که قدر یکدیگر را می دانیم.

مهدی جاور خواننده آهنگ عشق تو نعیمی میرد را اجرا کرد.

احمد طبایی فرزند این شاعر با تشکر از حاضرین گفت: کسانی که در اینجا حضور دارند کارنامه کاری پدر بزرگوار ایشان را دارند. چه در تدریس ادبیات فارسی به عنوان معلم و چه در حوزه نقد ادبی، دوران درخشانی را خلق کردند. در طول این سال ها، روشنفکران اذعان کرده اند که افتخار شاگردی او را داشته اند. من هم این افتخار را داشتم که شاگرد پدرم باشم، جدای از درس های زندگی، از او یاد گرفتم و از همه خوشحالم، چون شانس بیشتری داشتم که از حضور پدرم استفاده کنم. امروز از طرف خانواده طبایی از همه حاضرین تشکر می کنم.

سهیل محمودی، حمیدرضا شکارسری، محمد سلمانی، محمدجواد حق شناس، عظیم زرین کوب، نیکنام حسینی پور، فرهاد عابدینی، اسدالله امرایی، رضا عبداللهی، بهروز یاسمی، رضوان ابوترابی، محمد، ولی زاده، اسماعیل امینی، رضا رفیع الحدی نژادی، … از در این مراسم حضور داشتند.

علیرضا طبایی زاده 23 آذر 1323 در شیراز به دنیا آمد و در 28 شهریور در 80 سالگی در منزل خود درگذشت. اولین مجموعه شعر او با نام غنچه های پاییزی در تیرماه 1344 منتشر شد و در سال 1348 به ترانه سرایی روی آورد و در چند سالی موفق به ساخت ترانه هایی چون طلسم آرزوها، کوچه میعاد، عشق تو نیست. بمیر»، «تن های گل»، «شهر فرنگ چشمات»، «مرد سرگردان»، «یاد آن شب ها»، «دختر دریاها»، «آسمان آسمان»، «نگاهم با نگاه تو قصه دارد. « و … طبایی همچنین به مدت 14 سال مدیریت صفحات شعر مجله جوانان موج را بر عهده داشت.

از این شاعر مجموعه شعرهای زیر منتشر شده است: «غنچه های پاییزی» سال 1344، انتشارات پیروز، «از انتهای شب» در سال 1350، انتشارات بامد، «خورشیدهای روی دیوار» در سال 1360، انتشارات توس، «شاید». گناه از عینک من، «باش» در سال 1384، انتشارات آینه جنوب (این مجموعه از سوی جایزه شعر خبرنگاران به عنوان کتاب سال انتخاب شد)، «مادر ایران» در سال 1390، انتشارات شادان و «رعد، اما ناگهانی تر» در سال 1391، انتشارات آوای کلار، «انگور کهنه» و «خوشه های صبح» در سال 1401، انتشارات آرادمان و «عشق تو نعیمی میرد» (مجموعه ترانه) در سال 1401، انتشارات آرادمان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *