زهرا فراهانی راد بازیگر و گوینده سینما، تئاتر و تلویزیون متولد 1368، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی است. او کار خود را از سال 1383 در سن 15 سالگی با ایفای نقش در تئاتر کودک و نوجوان و در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرد. در سال 1384 دوره بازیگری را زیر نظر جهانگیر الماسی گذراند.
به گزارش ایرنا، فراهانی راد در سال 1386 در سن 18 سالگی فیلم کوتاه «شمارش معکوس» را ساخت و مقام اول جشنواره فیلم و عکس را کسب کرد و در جشنواره 100 فیلم شرکت کرد.
سریال خماری صبح
او در سال ۱۳۹۰ با سریال «مخمسا» به کارگردانی حسین حقانی وارد قاب تلویزیون شد و در سال ۱۳۹۳ با سریال «کیمیا» به کارگردانی جواد افشار با بازی در نقش رویا همسر اول آرش بیشتر شناخته شد. فراهانی راد در سال 1394 با فیلم «زیر شفت دودی» به کارگردانی پوران درخشنده وارد سینما شد سپس در سال 1395 در فیلم «هستی» تجربه متفاوتی داشت. از سال 1386 در صدا و سیما و صداپیشگی نیز فعال بوده است.
همچنین فراهانی راد در فیلم «کوچه صفا»، سریال «گاندو»، «برادر» و «ناریا» به کارگردانی جواد افشار، «ازازیل» به کارگردانی حسن فتحی، «ترور خاموش» به کارگردانی احمد معظمی، نمایش های « هگزا شهر دوشیزگان به کارگردانی محمد حاتمی، “بانوی بی نشان”، “غریبا شام” به کارگردانی حسین پارسایی، «پیمان کهنه تو را به حضور می خواند»، «کلاژ» به کارگردانی عطا منتظری، «منظومه» به کارگردانی علی فرحنک، «بیگو سیب او» «کلیک» به کارگردانی فاضل حائری به ایفای نقش پرداخته اند.
«سوشون» مجموعه ای از نمایش های خانگی است که فیلمنامه آن بر اساس رمان «سوشون» اثر سیمین دانشور نوشته شده و داستان نقش مردم شیراز در مقابله با استعمار را روایت می کند و بهنوش طباطبایی و میلاد کیمرام نقش های اصلی را بر عهده دارند. فراهانی راد به تازگی در سریال های «سوشون» و «بامد خمار» به کارگردانی نرگس آبیار بازی کرده است.
به همین منظور با این بازیگر درباره ساخت سریال های تاریخی و اقتباسی، نحوه ایفای نقش در این سریال ها، تجربه همکاری با نرگس آبیار و تفاوت کار با کارگردان خانم و آقای آقا صحبت کرده ایم. که در ادامه می آید.
این بازیگر درباره نحوه ایفای نقش در سریال سوشون گفت: به دلیل رشته تحصیلی ام که انگلیسی است و با توجه به اینکه شخصیت مدیر مدرسه یک انگلیسی بود در حین اجرا به این پروژه معرفی شدم. از خط انگلیسی برای ایفای این نقش انتخاب شدم و با تحقیق فراوان توانستم ویژگی های دیگر مدیر مدرسه انگلیسی را پیدا کنم.
فراهانی راد افزود: شخصیت مدیر مدرسه انگلیسی از لحاظ فرهنگی، ظاهری و شخصیتی هیچ شباهتی با شخصیت واقعی من ندارد، زیرا وی اصالتاً شخصیتی ایرانی نبوده و نمونه بارز نماینده انگلیسی در ایران در طول دوران بوده است. جنگ جهانی دوم. در زمان این جنگ، گروه متفقین جنوب ایران از جمله شهر شیراز را اشغال کردند و تمام وقایع رمان «سوشون» نیز در شیراز می گذرد.
وی تصریح کرد: بنابراین تمام تلاش من در سریال سوشون این بود که یک شخصیت غیر ایرانی و مدیر یک مدرسه انگلیسی را به گونه ای بازی کنم که مخاطب احساس نکند با یک ایرانی مواجه شده است و به این ترتیب انگلیسی زبانانی که سعی در یادگیری فارسی داشتند. از نظر کلامی و شخصیتی الگو شدم.
بازیگر سریال «سوشون» خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مدیر مدرسه در این سریال به دلیل حضور در ایران به دو زبان انگلیسی و فارسی صحبت می کند، سعی کردم رابطه این دو گویش را که طبیعی و به دور از ساختگی است، پیدا کنم. و البته راهنمایی های دلسوزانه نرگس آبیار کارگردان سریال نیز در این مسیر بی تاثیر نبود.
وفاداری سریال سوشون به رمان سیمین دانشور
فراهانی راد درباره وفاداری سریال «سوشون» به رمانی به همین نام سیمین دانشور گفت: کارگردان در این اثر بسیار به رمان خانم دانشور وفادار بود و حتی یک وای نگذاشت و این با وجود سختی ها بسیار ستودنی است. تولید و تولید در این رمان. و بارزترین دلیل صحبت من استفاده کارگردان از لوکیشن های واقعی و اصلی در شهر شیراز بود، یعنی دقیقاً همان چیزی که در کتاب ذکر شد و علیرغم پیشنهاد ساخت سریال در شهرک سینمایی، کارگردان با وجود مشکلات فراوان این کار ترجیح داد در شهر شیراز و در مکان های واقعی انجام شود. ساختن
وی درباره کمبود آثار اقتباسی در تلویزیون و سینما با توجه به ادبیات غنی فارسی و نگارش رمان های متعدد در گذشته و دوران معاصر گفت: می توان گفت که رابطه سینما و ادبیات در کشور ما خوب نیست. تعریف شده؛ کارگردان ها نیازی به ادبیات احساس نمی کنند و البته نویسندگان هم چندان با سینماگران کاری ندارند.
این بازیگر اضافه کرد: همچنین موضوعاتی مانند ممیزی باعث می شود که فیلم های اقتباسی کمتر ساخته شوند و با توجه به اینکه چارچوب ها و حساسیت هایی در سینما وجود دارد، نمی توان به همه موضوعاتی که در کتاب است پرداخت.
ایفای نقش در «بامداد خمار»
فراهانی راد درباره دیگر همکاری خود با نرگس آبیار و ایفای نقش در سریال «بامداد خمار» گفت: به دلیل اعتماد کارگردان به نقش قابیلیم (مدیر مدرسه انگلیسی) در «سوشون» در این سریال انتخاب شدم. اما نقش نیمتاج در سریال «بامد خمار» با شخصیت قبلی تفاوت زیادی دارد، از جمله اینکه نیمتاج یک شخصیت کاملا ایرانی است. نوع قاجاریه و وجه مشترک من و نیمتاج در رمان هم رنگ بودن چشمانمان است که در رمان هم به آن اشاره شده است.
وی گفت: در این سریال قرار است در نقش دختر یکی از فرهنگیان آن زمان، دختر دکتر گیتی آرا ایفای نقش کنم. دختری هنرمند و نقاش که پیانو هم می نوازد و یکی از چالش های خوب این شخصیت برای من آشنایی و یادگیری پیانو بود که با جدیت دنبالش می کنم و قرار است در این سریال سکانس های نوازندگی پیانو داشته باشم.
این بازیگر درباره تفاوت کار با کارگردان زن و مرد گفت: کار با کارگردان زن و مرد تفاوت معناداری ندارد و ویژگی های مهم دیگری نیز برای کار با کارگردان وجود دارد که از آن جمله می توان به کارهای موفق قبلی آن کارگردان و روش کارگردانی او مختص اوست و خدا را شاکرم که تا به حال توانسته ام در آثار کارگردانانی حضور داشته باشم که همگی به سبک خودشان امضا دارند.
وی افزود: حضور من در سریال عزازیل به کارگردانی حسن فتحی از آن اتفاقات ناب بود و فرصت نادری پیش آمد تا زحماتم را جلوی دوربین این کارگردان ارائه کنم.
فراهانی راد درباره بازی در نقش میلا در سریال «ناریا» به کارگردانی جواد افشار گفت: آقای افشار از گذشته تا کنون همیشه به من لطف و اعتماد داشته و در سریال های «کیمیا»، «برادر» و «گاندو» و بالاخره سریال «ناریا» با او همکاری کردم و این سریال به زودی از تلویزیون پخش خواهد شد. شخصیت من در سریال ناریا، میلا، یک جاسوس ایرانی ارمنی است که ویژگی های منحصر به فردی دارد.