سعید ابوطالب میزان دریافتی مهمانان را عجیب نمی داند و در عین حال می گوید: این رقم های میلیاردی صحت ندارد اما قراردادهای ما با آنها کاملا کلاسیک و رسمی است.
به گزارش ایسنا، سعید ابوطالب تهیه کننده و مدیر شبکه نمایش خانگی و تلویزیون با حضور در برنامه «سکو» درباره حواشی دستمزد میلیاردی این نوع برنامه ها گفت: اعدادی که مهمانان دریافت کرده اند، نیست. اصلاً عجیب است و این اعداد به هیچ وجه درست نیست، اما قراردادهای ما با آنها کاملاً کلاسیک و رسمی است. ماده 9 دارای اصول محرمانه است و من هرگز نمی توانم اعداد را بیان کنم.
شایعه حقوق یک و نیم میلیاردی
وی در پاسخ به اینکه شایعه دریافت دستمزد یک و نیم میلیاردی از مهمانان برنامه هایش چقدر صحت دارد، گفت: این ارقام اصلا صحت ندارد، گرفتن طلا یا بیت کوین برای دستمزد هم اصلا صحت ندارد. برنامه های من؛ اما بازیگر بر اساس سختی کار، تجربیات و نقشش به هر حال دستمزد مشخصی دارد. ممکن است در طول یک سال فقط در یک پروژه حضور داشته باشد و بقیه سال بیکار باشد. بنابراین حقوق او باید بیشتر باشد اما واقعیت چیز دیگری است.
ابوطالب سپس گفت: به من می گفتند تو برنامه نویسی صنعتی کرده ای چون ما هر روز 9 ساعت مفید را در یک پوستر ثبت می کردیم. ما یک فصل کامل از The Godfather را در شش روز فیلمبرداری کردیم، و این برای پلتفرم و راه درست انجام آن مقرون به صرفه است. بازیگر باید دقیقا سر ساعت در جلسه ضبط حضور داشته باشد و در صورت تاخیر در محل قرارداد را فسخ کرده ایم و البته تا الان هم واقعاً نظم زمانی را رعایت کرده اند.
داستان تقلب در “مافیا”
ابوطالب با بیان اینکه هیچ وقت در مافیا پول کوتاه نکرده اند، درباره حاشیه تقلب در این برنامه گفت: حاشیه کلاهبرداری در مافیا اساسا انگیزه خاصی ندارد چرا که در این برنامه رتبه اول و دوم را نداریم. . همچنین امکان پذیر نیست. چون 20 دوربین بود و چطور می شد جلوی این همه دوربین تقلب کرد!؟ واکنش هایی که در فضای مجازی مطرح شد بخشی از سناریوی مافیایی بود که قبل از تولید طراحی شده بود. اگر بازیگری ادعا کند که تقلب کرده است، این ادعا اشتباه است. من نمیخواهم او را قضاوت کنم، اما او کار تقلب را به خوبی انجام نداده است و کار خوبی برای مطرح کردن آن انجام نداده است، زیرا بازی با انجام آن همه را زیر سوال میبرد.
وی در بخشی دیگر از تداوم «شام ایرانی» خبر داد و اظهار داشت: تولید این فصل از شام ایرانی امسال به پایان نمی رسد و ادامه خواهد داشت.
وی درباره چالش ها و بازتاب «شام ایرانی» گفت: مخاطب برنامه ها را بعد از هر قسمت بررسی می کنیم. این نظر از آن جهت حائز اهمیت است که مخاطبان شبکه نمایش خانگی از نظر سنی، پایه اجتماعی و شغلی و… مدام در حال تغییر هستند، من خودم معتقدم برخی از قسمت های «شام ایرانی» جذاب نیست و برخی دیگر مورد انتقاد قرار می گیرد.
در همان فصل مهمان ناخوانده ای وارد خانه مجری شد و متوجه شدیم که مخاطبان از این ورود ناگهانی خوششان نیامده و به همین دلیل آن را برای فصل بعدی برنامه حذف کردیم. برای دیدن
«شام ایرانی» چهار و نیم برابر «پدرخوانده» مخاطب دارد.
وی افزود: به طور کلی زمانی که رئالیتی شو بیش از 70 دقیقه است و بازی وجود ندارد، مخاطب به سرعت خسته می شود و باید برای آن چاره ای اندیشید و در سری جدید مخاطبان بیشتری نسبت به سری قبلی داریم. مخاطب ما خانم های خانه دار در گروه سنی 23 تا 35 سال هستند. طبق اطلاعاتی که به دست من رسیده است، ایرانیان شام چهار و نیم برابر «پدرخوانده» مخاطب دارد و این از تعداد نظراتی که دریافت می کنیم به طور شهودی مشهود است.
در مافیا زنان لباس نظامی پوشیده بودند و تفنگ به دست داشتند و ارشاد خوشش می آمد
ابوطالب با اشاره به اینکه اگر برنامه ای در شبکه تلویزیونی خانگی مخاطب نداشته باشد برای صرفه اقتصادی حذف می شود، تصریح کرد: اولین بار که قرار بود «مافیا» را بسازیم، در حال مذاکره با یک سریال بودیم. و حتی تصمیم گرفتم مافیا بازی کنم. من نمی دانستم و این پیشنهاد را قبول نکردم و بعد دوباره مطرح شد و در سال مبارزه با کرونا طرحی نوشتم و با بازیگران زن اجرا شد. ولی ارشاد وقتی دید خوشحال شد چون زنها لباس نظامی به تن داشتند و اسلحه در دست داشتند.
در آن زمان وزارت ارشاد باید مجوز می داد و من آنها را قانع کردم که این دنیا انتزاعی است. بعداً دوستان سکوی صدا و سیما جلسه گذاشتند و گفتند ادامه این روند سخت است و باید آن فصل را رها کنیم و با هنرمندان مرد بازسازی کنیم. بعد از پخش فصل اول با حضور آقایان و بازخورد فوق العاده خوب ادامه پیدا کرد. بنابراین پلتفرم به خوبی مخاطب را می شناسد و دائماً در مورد بازخورد تحقیق می کند و اگر اثری در جذب مخاطب موفق نباشد حذف می شود.
تلویزیون باید ریسک کند تا نمایش های واقعی بسازد
وی درباره اولین ریلیتی شوهای خود گفت: اولین نمونه آن با عنوان «سرزمین دانش» در اواخر دهه 80 برای تلویزیون ساخته شد و هنوز ژانر آن تعریف نشده بود و سال ها برنامه های رئالیتی را مسابقه مستند می نامیدند، اما اولین رئالیتی شو در شبکه نمایش خانگی «رالی» «ایرانی» بود و ما آن را به شبکه نمایش خانگی پیشنهاد دادیم که البته به شکل فعلی نبود.
به هر حال تلویزیون یا بخش خصوصی باید این ریسک را می پذیرفتند. سال گذشته در حوالی انتخابات یک نمایش واقعی به نام «کتاب قانون» برای تلویزیون ساختیم. این برنامه ریسک زیادی داشت که مدیر شبکه یک ریسک را پذیرفت و خوشبختانه تجربه خوبی بود. اگر این ژانر با تجربه باشد و دست سازندگان برای ساخت آن باز باشد، هم بسیار پرطرفدار است و هم سریع.
من از اینکه دیگران مافیا درست کردند ناراحت نشدم، اما…
ابوطالب در پاسخ به اینکه آیا حق التحریر مافیا را دارد یا خیر، گفت: از اینکه دیگران مافیا کردند ناراحت نشدم و حتی به گروه ها کمک کردم اما تعداد خلاقیت ها زیاد شد. بعد از The Godfather دوباره صحبت از ساخت مافیا روی دو پلتفرم شد اما من با ادامه آن موافق نبودم. چون نمونه های جعلی زیادی ساخته شد و فکر نمی کنم دیگر علاقه ای به مافیا وجود داشته باشد. شاید «زودیاک»، «شب های مافیا» و «پدرخوانده» در یک ژانر باشند، اما «ارتش مخفی» اگرچه یک بازی نقش آفرینی مخفیانه است، اما کاملا متفاوت بود.
وی در پاسخ به این سوال که چرا در یک بازه زمانی برنامه های مشابهی ساخته است، گفت: برنامه ساز و تهیه کننده موازی با مخاطب جلو می رود. پلتفرم و گروه تولید گرچه برای مخاطب سلیقه ایجاد می کند اما باید سلیقه مخاطب را در نظر داشته باشد و این یک رابطه دو طرفه است. شاید بعد از چند ماه مخاطب از مافیا خوشش نیاید. بنابراین برنامه نویس هم اکنون برنامه ای ایجاد می کند و ممکن است چند ماه دیگر آن را نپذیرد و متوقف شود و چند سال بعد با تغییرات دیگر دوباره به همان طرح برود.
برنامه «سکو» از رسانه تصویری «آن» به تهیه کنندگی و اجرای میثم کریمی، دوشنبه هر هفته از ساعت 21:00 به صورت زنده از شبکه یک سیما. نت، روبیکا و آپارات بازی می شود.