روز‌های داغ «افعی تهران»؛ مورد توجه مخاطبان و منتقدان!

یک ماه از آغاز پخش سریال «عفی تهران» ساخته سامان مقدم از شبکه نمایش خانگی می گذرد و این سریال در این مدت توانسته مخاطبان زیادی را با خود همراه کند. نکته جالب این است که «عافیه تهران» حتی مورد توجه مخاطبان و منتقدان سخت گیر قرار گرفته است.

به گزارش دنیای اختاز، سامان مقدم از آن دست کارگردان هایی است که بدون حاشیه و به دور از هیاهو کار می کند و قواعد تولید سرگرمی را به خوبی یاد گرفته است. اما «افعی تهران» روی دیگری از سامان مقدم را در عرصه فیلمسازی نشان می دهد و به نظر می رسد او با تولید اثری چندلایه و قصه گو توانسته است چند قدم جلوتر برود. البته در این موفقیت نمی توان نقش پیمان معادی را به عنوان نویسنده اثر نادیده گرفت. این دو پیش از این در فیلم «کافه ستاره» همکاری موفقی داشتند و به صورت اپیزودیک داستان زندگی سه زن را در یکی از محله های قدیمی تهران روایت می کردند که بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

پیمان معادی فیلمنامه «کافه ستاره» را بر اساس «کوچه مداق» ساخته نجیب محفوظ نوشته و حالا بعد از بیست سال تجربه متفاوتی را در «افی تهران» ارائه کرده است. در این میان شاید یکی از مهم ترین دلایل موفقیت سامان مقدم و برخی از فیلم هایش مانند «مکس»، «کافه ستاره» و… را باید در پشتکار و بی تکلفی او خلاصه کرد. او بر نقاط ضعف خود مسلط بوده و نقاط قوت خود را می شناسد و به همین دلیل نگارش فیلمنامه را به دیگری واگذار کرده و فقط به کارگردانی فکر می کند.

او سال ها پیش در مصاحبه ای گفته بود: من معتقد نیستم که باید فیلمنامه نویس باشی و در متن اثر بگذاری تا نویسنده فیلم محسوب شوی. من شخصا یک ویرایش ذهنی دارم. این ویرایش از کودکی همراه من بوده و با دیدن و شنیدن و خواندن و تجربیات من شکل گرفته است. وقتی داستانی مرا جذب می کند و سراغش می روم، این ویرایش ناخودآگاه کار خودش را کرده است.

یک داستان وحشتناک

داستان «آفه تهران» درباره کارگردانی است که قصد دارد اولین فیلم خود را درباره قاتل زنجیره ای بسازد که قربانیانش را مسموم می کند و به همین دلیل او را با نام «افعی» می شناسند. این منتقد و مدرس سینما با مخالفت مراجع قانونی مواجه می شود اما در مقطعی از زمان مجوز ساخت این فیلم از سوی پلیس صادر می شود چرا که پلیس از این طریق می خواهد قاتل را دستگیر کند. ویژگی مشترک همه قربانیان داشتن سابقه کودک آزاری است. در لایه های زیرین سریال ماجراهای دیگری رخ می دهد و چالش های زندگی در جامعه امروزی به تصویر کشیده می شود.

پیمان معادی نقش معلم، منتقد و کارگردان اولین فیلم این مجموعه را بازی می کند. بازی او در این سریال به طرز عجیبی ملموس و دیدنی است. او توانسته جنبه های مختلف زندگی یک انسان را به شکلی قابل دفاع به تصویر بکشد. معادی در نقش آرمان بیانی هم مدرس و منتقد سینما و هم پدری است که در زندگی زناشویی شکست خورده و باید مدتی با فرزند خردسالش زندگی کند. او وظیفه بازیگری مهم سریال را بر عهده دارد. سحر دولتشاهی، آزاده صمدی، بهادر مالکی، تورج اصلانی و… بازیگرانی هستند که در کنار معادی به ایفای نقش می پردازند.

مردم شاد

مشاهدات حکایت از موفقیت این سریال در جذب مخاطب دارد. مخاطبان این سریال را در شبکه های مجازی دنبال می کنند و تاکنون نظرات اکثراً موافق بوده و برخی سکانس های مربوط به رویارویی معادی با سحر دولتشاهی که نقش یک روانشناس را بازی می کند در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود. البته نظرات منفی نیز وجود داشته است. خیلی ها پیش بینی می کنند که سریال در قسمت های بعدی افت کند و این را یکی از ویژگی های سریال های ایرانی می دانند. خبرگزاری ها و سایت ها نیز در گزارش های خود به تمجید از این سریال پرداخته اند. ایسنا به نقل از روابط عمومی روبیکا اعلام کرده است که سریال «عافی تهران» همتراز سریال های محبوب روبیکا و پلتفرم فیلم نت قرار گرفته است.

نکته دیگری که در سکانس های سریال کاشته شده و بدون القای سیاهی روایت می شود، مشکلات اجتماعی جامعه ای است که همه ما در آن زندگی می کنیم. از بحران عدم ارتباط بین نسلی که بین آرمان، پدرش و پسرش قابل مشاهده است، تا خرید دارو در ناصرخسرو از فروشگاهی که لوازم صوتی می فروشد از بحران طلاق تا دروغ و فساد که تقریباً در یک تقابل دسته جمعی همه تسلیم آن می شوند و آن را زیر حباب کاذب خوبی پنهان می کنند و بر آن خاک می ریزند.

شکست قطعی تلویزیون

موفقیت سریال «عفی تهران» و برخی تولیدات شبکه خانگی در یک ماه گذشته بار دیگر شکست تلویزیون را ثابت کرد. این سریال پخش خود را در آستانه بهار و تدارک ویژه نوروزی شبکه های سیما آغاز کرد اما در این مدت توانست مخاطبان زیادی را به خود جذب کند در حالی که هیچ یک از تولیدات رادیویی با بودجه میلیاردی نتوانست به چنین جایگاهی دست یابد.

سازندگان سابق سریال های تلویزیونی به صورت دسته جمعی به شبکه های خانگی رفته اند و دست سیما به معنای واقعی کلمه خالی است. شاید سریال «نونخ» تنها سریالی بود که توانست مخاطبان زیادی را برای تلویزیون جذب کند، اما مدیران این رسانه ترجیح دادند این کارت برنده را بعد از عید پخش کنند و این سریال را از 24 فروردین روی آنتن بردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *