«نون. خ» هر قسمت با دو میلیارد تومان ۱۵۰ هزار مخاطب داشته است

معاون فضای مجازی آماری منتشر کرد که مجموع بازدید از برنامه ها و سریال های رسانه ملی به ۱۵۰ میلیون بازدید رسیده است.

به گزارش خبرآنلاین، آیا تا به حال شبکه های اجتماعی فیلتر شده را باز کرده اید و خبری یا نظر و تکذیب یکی از مدیران یا نمایندگان مجلس را در آن دیده اید؟ قطعا این اتفاق افتاده است. هر روز صدها یا شاید هزاران خبر در ایکس، تلگرام و اینستاگرام به اشتراک گذاشته می شود که ده تای آن قطعا مربوط به مدیران رده بالاست. همان فضایی که برای دسترسی به آن باید با انواع پراکسی ها و فیلترشکن ها سر و کار داشته باشید تا بتوانید چند دقیقه از آن استفاده کنید، همان فضایی که از نظر مدیران هیچ مرجعی ندارد اما از اطلاعات این استفاده کنید. فضایی برای اعلام و نمایش عملکرد خود انجام می دهند.

به عنوان مثال پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما در خصوص میزان بازدید از برنامه های پخش شده در ایام نوروز و رمضان در فضای مجازی می گوید: رصد معاونت فضای مجازی ما در خصوص برنامه های ماه مبارک رمضان و نوروز نشان داد. که 1 میلیارد و 500 میلیون بازدید فقط در “در یک ماه گذشته مواردی از برنامه یا قطع برنامه های تولید شده در صدا و سیما وجود داشته است.”

معاون فضای مجازی آماری منتشر کرد که مجموع بازدید از برنامه ها و سریال های رسانه ملی به ۱۵۰ میلیون بازدید رسیده است.

در ماه مبارک رمضان 10 ویژه برنامه افطاری، 9 برنامه سحر و در مجموع 50 ویژه برنامه آموزشی پخش شد که 50 درصد گفتگو محور، 14 درصد مسابقه، 24 درصد ویدئو و کلیپ، 7 درصد گزارش و 3 درصد انیمیشن بوده است.

نکته اساسی تر، درصد بازدید از این برنامه ها از طریق صدا و سیما است. بر اساس اعلام رئیس مرکز پژوهش های صدا و سیما، سریال «نون خا» با حدود 41.5 درصد پرمخاطب ترین بوده است. سریال «زیرخاکی» با 24.9 درصد، سریال «هفت سر عهد» با 5.22 درصد و برنامه «محفل» با 9.27 درصد پرمخاطب ترین برنامه افطاری و پس از آن «زندگی پس از زندگی» با 1.27 درصد قرار دارند. از برنامه های ماه مبارک رمضان محسوب می شوند.

برنامه های سیما هوا با 14 درصد و برنامه «ماه خدا» با 9 درصد مخاطب بیشترین مخاطب را دارند.

ایران دوست داشتنی؛ شستادیا، معرکه، پانتولیک و قوی ترین مردان، مهمانی، برمودا و بگو بخند در این ایام روی آنتن رفت و در ایام نوروز 38 درصد مسابقه، 7 درصد مستند و 4 و نیم درصد برنامه گفتگو محور داشتیم. «نان.خ» در هر قسمت از تریبون رادیو با 150 هزار بازدید مواجه بوده و از نظر بیننده در صدر قرار دارد. پس از این سریال، سریال «زیرخاکی» با 140 هزار بازدید در هر قسمت، «هفت سر اژدها» با 107 هزار بازدید و «رستگاری» با 37 هزار بازدید و فصل جدید «جومونگ» حدود 47 هزار بازدید در هر قسمت دارد. . .

در واقع تعداد مخاطبانی که برنامه های تلویزیونی را از طریق فضای مجازی دنبال می کردند بسیار بیشتر از مخاطبانی بود که برنامه ها را از طریق تلویزیون دنبال می کردند و این به این دلیل است که طبق گزارش یکی از تهیه کنندگان تلویزیون، فرهیختگان، میزان تولید پایه سریال A در 1402 دقیقه ای 30 میلیون تومان که برای هر قسمت 42 دقیقه ای سریال یک میلیارد و 200 میلیون تومان می شود. نرخ پایه برای آثاری چون «زیرخاکی»، «نون خا»، «اژدهای هفت سر»، «روزهای جاودان» و «جشنواره سربرون» که دارای رده معتبر الف هستند، دقیقه ای 45 میلیون تومان است و این رقم حدودا هر قسمت 2 میلیارد تومان. می رسد. این در حالی است که این اعداد نرخ پایه هستند و بسیاری از سری ها بیشتر از این اعداد شارژ می کنند.

سریالی مثل «نون.خ» با همان هزینه ساخت هر قسمت 2 میلیارد تومان; طبق اعلام صداوسیما در هر قسمت به طور میانگین 150 هزار بیننده و در فضای مجازی 25 میلیون بیننده داشت.

حال این سوال پیش می آید که آیا این را باید یک آمار دانست یا خیر؟ و آیا این نوع مصرف جدید را در بحث مخاطبان رادیو باید در نظر گرفت یا خیر؟ البته این موضوع باید به صورت علمی مطرح شود و بگوییم موارد ویروسی بیشتر خوب است یا خیر؟ برای پاسخ به این سوالات بسیار ساده با کامبیز نوروزی وکیل دادگستری گفت وگویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید.

در گام اول این سوال مطرح می شود که وقتی رسانه ای آنقدر اقتدار خود را از دست بدهد که مجبور شود به رسانه ای که فیلتر کرده است تکیه کند چه اتفاقی می افتد؟

یکی این که وایرال شدن در شبکه های اجتماعی به معنای ارزیابی مثبت بینندگان نیست و خیلی وقت ها کاربران شبکه های اجتماعی مشکلات و انتقاداتی را از این طریق بیان می کنند. مثلاً سریالی از تلویزیون پخش می شود که از نظر کارشناسان بسیار مبتذل است. اما برخی از سکانس های این سریال در فضای مجازی منتشر شده است. برخی سخنان مذهبی که با اعتقادات دینی مردم سازگار نیست، اما مردم این مطالب را ویروسی می کنند. بنابراین انعکاس برنامه های تلویزیون در شبکه های اجتماعی لزوماً به این معنا نیست که مخاطب ایرانی آن برنامه را دوست داشته باشد، گاهی با آن شوخی می کند، گاهی انتقاد می کند.

اگر فردی بخواهد رسانه تلویزیون را از منظر شبکه های اجتماعی بررسی کند به این معناست که شناخت درستی از رسانه تلویزیون و شبکه های اجتماعی ندارد. تلویزیون قدرتمندترین رسانه است، علیرغم اینکه استفاده از شبکه های اجتماعی مختلف در بسترهای مختلف در سراسر جهان رواج یافته است، اما همچنان تلویزیون مهم ترین و موثرترین رسانه است. اگر یک شبکه تلویزیونی برای مخاطب جذاب باشد، مخاطبانش به جای دنبال کردن آن در شبکه مجازی، برنامه ها را از تلویزیون تماشا می کنند. بنابراین یک و نیم میلیارد برنامه تلویزیونی در شبکه های اجتماعی دیده شده است. به نظر من فقط نشان دهنده موفقیت تلویزیون نیست، بلکه نشان دهنده عدم موفقیت تلویزیون ایران است.

بیایید آن طرف ماجرا را ببینیم، شبکه های اجتماعی به دلیل فیلتر بودن هیچ مرجعی ندارند. وقتی مدیران از شبکه های اجتماعی برای سنجش موفقیت خود استفاده می کنند چه اتفاقی می افتد؟

این یک تناقض آشکار و پایان ناپذیر در سیستم رسانه ای ایران است. مهمترین رسانه در ایران فیلترهایی مانند واتس اپ، ایکس، تلگرام و اینستاگرام هستند. رسانه هایی که بسیار محبوب هستند. مدیران این فضاها را فیلتر کرده اند اما در عین حال می بینیم که هم مردم عادی و هم مسئولان رسمی از این تریبون ها استفاده می کنند و دایره نفوذ این تریبون ها مدام در حال افزایش است. بسیاری از مقامات کشور از جمله وزرا و نمایندگان کشور بسیاری از سخنان و پیام های خود را از طریق این پلتفرم ها مانند توییتر (اکنون X) و اینستاگرام منتقل می کنند. این یک تناقض آشکار و غیرقابل حل است و نظام رسمی رسانه ای کشور نمی خواهد این رسانه ها را به رسمیت بشناسد، اما از جهات مختلف نمی تواند و گاه نمی خواهد این تریبون ها را نادیده بگیرد. این تضاد و مشکل حل نمی شود و این روند ادامه دارد.

ISPA و آمارهای مختلف

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) طرح نظرسنجی با عنوان «سنجش نگرش مردم نسبت به برنامه های رادیویی و تلویزیونی» را با نمونه ای متشکل از 1715 نفر از شهروندان 15 ساله به بالا در سراسر کشور در هفته آخر فروردین ماه امسال به صورت مصاحبه تلفنی انجام داد. . انجام داده است که مهمترین یافته های این نظرسنجی به شرح زیر است:

40.8 درصد «ایرانی ها» بیشتر از سایر شبکه های تلویزیونی شبکه سه را تماشا می کنند، 35.2 درصد آی فیلم و 21 درصد شبکه یک را تماشا می کنند. میزان تماشای این شبکه ها در بین «بینندگان رادیو و تلویزیون» به شرح زیر است؛ 58.9 درصد شبکه سه، 50.8 درصد آی فیلم و 30.3 درصد شبکه یک. 69.2 درصد «ایرانی ها» برنامه های رادیویی و تلویزیونی را تماشا می کنند.

یافته های نظرسنجی ایسپا نشان می دهد که 36.9 درصد برنامه «ایرانی ها» مردان آهنین و 34.7 درصد برنامه زندگی پس از زندگی، 34.2 درصد برنامه محفیل، 32.3 درصد برنامه شب خوش، 31.8 درصد برنامه فوتبال برتر، 29.7 درصد از پانتو لیگ. برنامه و 26.5 درصد برنامه معرکه، 24.5 درصد برنامه ماهونی، 21.3 درصد برنامه ماه خدا، 18.8 درصد برنامه ماه من، 17.2 درصد برنامه ایران دوست داشتنی، 16 درصد برنامه فوتر و 12.1 درصد برنامه برمودا را دیده اند.

پربیننده ترین برنامه تلویزیونی

میزان تماشای این برنامه ها در میان «افراد تماشاگر تلویزیون» به شرح زیر است؛ 53.3 درصد برنامه مردان آهنین و 50.1 درصد برنامه زندگی پس از زندگی، 49.4 درصد برنامه محفیل، 48 درصد برنامه شب خوش، 46 درصد برنامه فوتبال برتر، 42.9 درصد برنامه را دیده اند. برنامه پانتولیگ و 38.3 درصد برنامه مراکه، 35.4 درصد برنامه مهمانی، 30.7 درصد برنامه ماه خدا، 27.2 درصد برنامه ماه من، 24.8 درصد برنامه ایران دوست داشتنی، 23.1 درصد برنامه Footy و 17.5 درصد برنامه برمودا را دیده اند. مشاهده گردید .

45.4 درصد از «ایرانی ها» گفته اند سریال «زیرخاکی»، 23.2 درصد سریال «هفت سر عزها» و 20.4 درصد سریال «رستگاری» را دیده اند.

پربازدیدترین کانال تلویزیونی

میزان تماشای این سریال ها در بین «بینندگان تلویزیونی» حاکی از آن است که 65.5 درصد از آنها گفته اند سریال زیرزمینی را دیده اند. 33.5 درصد سریال اژدهای هفت سر و 29.4 درصد سری Redemption را دیده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *