انتشار «بازمانده» مجید انتظامی پس از ۳۰ سال

آلبوم موسیقی متن فیلم «بازمانده» به نویسندگی، کارگردانی و تدوین مرحوم سیف الله داد، تهیه کنندگی منوچهر محمدی، منوچهر عسگری نسب، سیف الله داد و آهنگسازی مجید تزمامی در 23 قطعه، پس از 30 سال به صورت دیجیتال منتشر و در تاریخ پخش شد. تمام پلتفرم های بین المللی موسیقی قابل دسترسی است.

به گزارش ایرنا، آذرنوش صدرسالک (دستیار آهنگساز)، پرویز وزیری (فلوت عربی)، خاچیک بابائیان، همایون رحیمیان، ارسلان کامکار، سهیل دهبستی، ابراهیم لطفی، رضا عالمی (ویولن)، سیاوش ظهیرالدینی، والود ترخانیم (والود ترخانیم) ، محسن تویسرکانی (ویولن سل)، زنده یاد علیرضا خورشیدفر (کنترباس)، جاوید مجلسی، مسعود غریب نواز (هنر)، امیر بهشتی، کیومرث میردادیان (ترومپت)، حسین شریفی (ترومبون)، مجید انتظامی (ابوا)، ناصر راهمی. ). اکبر محمدی (کلارینت)، علی هاروشگر (عود)، سودابه شمس، شهلا میلانی، ریما نوزاد، ویدا نهرودی، رشید وطن دوست، علی تفرشی، زنده یاد اسفندیار قره باغی (گروه کر) و ناصر فرهودی (صدابرداری و میکس) . تهیه کنندگان این آلبوم در سطح بین المللی توسط پردیس رکوردز توزیع می شوند.

فیلم سینمایی «بازمانده» محصول سال ۱۳۷۳ یکی از مهم‌ترین و ماندگارترین آثار سینمایی در عرصه مقاومت و آرمان فلسطین است. این فیلم بر اساس کتاب «بازگشت به حیفا» نوشته غسان کفانی، یکی از مشهورترین نویسندگان و روزنامه نگاران عرب در قرن بیستم ساخته شده است. به تشکیل دولت اسرائیل و حکومت آن بر شهر حیفا برمی گردد.

بازیگرانی که در این فیلم حضور داشتند مانند سلمی المصری، جیانا عید، بسام کوسا، جمال سلیمان و غسان مسعود همگی عرب بودند و کادر فنی فیلم «بازمانده» اکثرا ایرانی هستند. این فیلم در شهرهای لاذقیه و دمشق در سوریه فیلمبرداری شده است.

زبان اصلی فیلم بازمانده عربی است و توسط صداپیشگان ایرانی به فارسی دوبله شده است. رفعت هاشم پور (صفیه)، ناصر تهماسب (شیمون)، منوچهر ولی زاده (سعید)، ژاله کاظمی (لطیفه)، سعید مظفری (مرد یهودی)، مینو غزنوی (همسر مرد یهودی)، احمد رسول زاده (رشید)، ژرژ پطروسی. (مرد مسیحی همسایه)، ایران بزرگمهر (همسر مرد مسیحی) دوبلور نقش های اصلی این فیلم هستند.

«بازمانده» در سال ۱۳۷۴ برنده جایزه ویژه هیئت داوران چهاردهمین جشنواره فیلم فجر و نامزد بهترین فیلمنامه و بازیگر نقش اول زن شد. سلمی مصری نیز برای بازی در این فیلم لوح تقدیر دریافت کرد.

نقش تاثیرگذار سیف الله داد در موسیقی “بازمانده”

انتظامی در سال 1392 در گفت و گو با یکی از رسانه ها درباره موسیقی فیلم «بازمانده» اظهار داشت: سیف الله داد اصرار داشت که موضوع کار خیلی عربی نباشد، موسیقی کلاسیکی می خواست که آن حال و هوا را بیان کند.

وی گفت: کار را با کامپیوتر ضبط می کردیم و پس از قرار دادن آن روی فیلم، کارگردان نظر خود را می گفت و اگر راهی برای بهتر شدن وجود داشت، آن را انجام می دادم و کار را در استودیو ضبط می کردیم.

تزمامی با بیان اینکه در ساخت موسیقی متن این فیلم بسیار دیر بود، افزود: تیتراژ اول را با نی ضبط کردیم اما سیف الله داد دوست نداشت که از نی واقعی استفاده کنیم و چون خیلی عربی به نظر می رسید خواست. باید با ماشین انجام شود.” . اصولاً موسیقی هایی که در استودیو ضبط می کردیم، نی های ضبط شده با دستگاه را روی آن قرار می دادیم.

این آهنگساز تصریح کرد: قرار بود موسیقی تکه تکه شود و از میان تصاویر عبور کند که خوشبختانه به خوبی در فیلم ثبت شد. در آن زمان من یک سایز کوچک شهری داشتم و سعی می کردم با اندازه گیری پلان ها موسیقی را به موقع تغییر دهم. سیف الله داد هم خیلی وسواس داشت و اصرار داشت که ساز به جایی برسد که باید بیاید.

وی بازی سیف الله داد در موسیقی «بازمانده» را بسیار تاثیرگذار دانست و گفت: او بسیار پیگیر بود و می دانست چه می خواهد و از بازیگران به خواسته اش رسیده است. او در حین ضبط موسیقی هر روز به استودیو می آمد و نقطه نظرات خود را بیان می کرد.

تزمامی افزود: هر یک از موسیقی هایی که برای فیلم ساختم پنج یا شش بار نوشته شد و به جایی رسید که حس من و کارگردان به هم نزدیک شد تا بتوانیم آن را در استودیو ضبط کنیم.

برخی از سازها در موسیقی “بازمانده” رایج نیستند.

این آهنگساز بزرگترین مشکل ساخت موسیقی «بقا» را رایج نبودن برخی سازها عنوان کرد و گفت: برخی سازها رایج نیستند و همه آن ها را نمی نوازند. علاوه بر این، با سازهای ارکستر سمفونیک هماهنگی ندارد. مثل نی عربی و معمولاً با کمال میل سراغ این کارهایی که ساز محلی دارند نمی روم.

تزمامی با ابراز خرسندی از موسیقی فیلم «بازمانده» در میان کارنامه هنری خود گفت: بسیار خوشحالم که این فیلم ماندگار و تاثیرگذار بود.

مجید تعظمی نوازنده، آهنگساز، نوازنده ابوا و رهبر ارکستر متولد سال 1326 در تهران است. یادگیری موسیقی را از دبستان آغاز کرد و یک سال پس از اخذ دیپلم از هنرستان وارد ارکستر سمفونیک شد و زیر نظر آنتوان کاتلوس ابوا به تحصیل پرداخت. تعظمی سلفژ، تئوری و هارمونی را زیر نظر ثمین باغچه بان و مصطفی کمال پورتراب آموخت و اولین نت موسیقی را به کمک پورتراب نوشت.

تعظمی فارغ التحصیل کنسرواتوار برلین است. اولین تجربه وی با ساخت موسیقی فیلم کوتاه «زال و سیمرغ» در سال 1356 بود و با فیلم «سفر سنگی» موسیقی را به صورت حرفه ای شروع کرد. تعظمی حدود 100 قطعه فیلم و حدود 10 موسیقی صحنه را نوشته است.

وی از برگزیدگان هشتمین همایش چهره های ماندگار در سال 1388 است و در سال 1392 به عنوان جهادگر عرصه فرهنگ و هنر مدال افتخار دریافت کرد.

زمزی چهار سیمرغ بلورین برای فیلم‌های «دوچرخه دوی»، «روز واقعه»، «آژانس شیشه‌ای»، «دیوانه» و «دیوانه‌ای از قفس پرید» به همراه حسین علیزاده و محمدرضا علیقلی دریافت کردند. برنده بیشترین سیمرغ بلورین در بخش بهترین موسیقی. متن جشنواره فیلم فجر.

سمفونی های «ایثار»، «انقلاب اسلامی»، «خرمشهر»، «صالح»، موسیقی متن سریال های «شیخ بهایی»، «سردار تنها»، «مردان فرشته» و فیلم های «ترن» بوی پیراهن یوسف، «از کرخه» تا راین، «مریم مقدس»، «و آسمان آبی» و «جایی برای زندگی» از دیگر آثار نیروی انتظامی است.

این آهنگساز سال گذشته نیز آلبوم موسیقی متن سریال آواز مه را پس از 21 سال و کلاه پهلوی را پس از 11 سال به صورت دیجیتالی منتشر کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادات سردبیر:

تبلیغات متنی