سیگنورلی در این نقاشی مضامین آخرالزمانی را از انجیل به تصویر کشیده است و به ویژه ظاهر دجال و اعمال شیطانی او را بازنمایی کرده است. گفته می شود زمانی که میکل آنژ در سفر به اورویتو این تابلوی گیرا و تاثیرگذار را دید، الهام گرفت که نقاشی دیواری معروف خود به نام “آخرین داوری” را در کلیسای سیستین خلق کند.
به گزارش فرادید، سیگنورلی در این نقاشی دجال یا «مسیح دروغین» را با چهره ای شبیه به مسیح به تصویر کشیده است که مردم را موعظه می کند. اما در حقیقت شیطان در کنار او ایستاده و آنچه را که باید بگوید در گوشش زمزمه می کند.
از نکات ظریف و هنرمندانه این اثر، نحوه به تصویر کشیدن «دست» دجال است. اگر به این قسمت از تابلو دقت کنیم، متوجه می شویم که دست دجال هم به صورت دست خودش و هم امتداد دست شیطان که از آستینش بیرون آمده است، دیده می شود.
دجال گوش شیطان دارد
قسمت های دیگر این تابلو نیز تصویری گیرا از فضایی تاریک و اسرارآمیز را نشان می دهد که در پیشگویی های کتاب مقدس درباره آخرالزمان به آن اشاره شده است.
مردمی که در اطراف دجال ایستاده اند و در پای سکوی تبلیغ او هدایایی انباشته می کنند، آشکارا به گناهان مختلف مبتلا هستند. مثلاً در سمت چپ تابلو تصویری از کشتار وحشیانه را می بینیم یا زن جوانی را در میان جمعیت می بینیم که مخفیانه از یک تاجر پول می گیرد (نشانه فحشا و فحشا). در قسمت های دیگر مردانی را با چهره های تهاجمی و شیطانی می بینیم.
فحشا در میان پیروان دجال
تصویر دجال در صحنه های دیگر این تابلو دیده می شود. یک جا دستور می دهد که سر یک نفر را بریده و در جای دیگر به نظر می رسد که مرده ای را زنده کرده است (نمونه ای از معجزات دروغین که مردم را فریب می دهند و در کتاب مقدس ذکر شده است).
احیای مردگان توسط دجال
در عین حال گروهی از روحانیون را می بینیم که مانند دژی مستحکم دور هم جمع شده اند و با دعا در برابر وسوسه های شیطان مقاومت می کنند.
شکست دجال
در نهایت، در سمت چپ نقاشی، سیگنورلی به ما نشان می دهد که چگونه عصر دجال به سرعت به پایان اجتناب ناپذیر خود می رسد. جایی که پیامبر دروغین توسط فرشته ای از بهشت به پایین پرتاب می شود و همه پیروانش به خشم خدا شکست می خورند و نابود می شوند.
تصویری از خود نقاش (با کلاه پردار) در یک گوشه
سیگنورلی در گوشه ای از نقاشی تصویری از خود در کنار راهبی به تصویر کشیده است که گویی در حال مشاهده این صحنه ها هستند.