پشت پرده تشویق ایستاده در جشنواره‌های سینمایی چیست؟

پشت پرده تشویق ایستاده در جشنواره‌های سینمایی چیست؟

تشویق های ایستاده در جشنواره های بین المللی فیلم به چیزی عجیب تبدیل شده است و اکنون آنقدر عادی شده است که تاثیر واقعی خود را از دست داده است، اما همچنان تیتر خبرها هستند.

به گزارش ایسنا، چند سالی است که قبل از گذشته، تشویق های ایستاده پس از نمایش فیلم ها در جشنواره های مهم سینمایی مانند کن و ونیز مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است و اگرچه در بیشتر موارد این موضوع تنها مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است. مطبوعات تجاری هالیوود، اما به تدریج به یک تکنیک بازاریابی توسط شرکت های تولید و پخش فیلم تبدیل شده است.

در جدیدترین مورد، فیلم «اتاق کناری» ساخته پدرو آلمادوار با تشویق 17 دقیقه ای حاضران در سالن اصلی جشنواره در جشنواره ونیز همراه شد.

هیجان انگیز کردن یک فیلم برای موفقیت تجاری پس از اکران بخشی از وظایف شرکت فروش فیلم است. اما آیا تشویق ایستاده به معیار موفقیت تبدیل می شود؟

یک منبع در یک شرکت فروش اروپایی می گوید: “طول مدت تشویق های ایستاده در کن به روشی غیررسمی برای سنجش کیفیت فیلم تبدیل شده است.” البته هیچ چیز تضمین شده نیست و تشویق لزوماً به معنای فروش یا جوایز نیست، اما به عنوان یک معیار جایگزین مثبت برای مقایسه شناخته می شود.

اما تشویق های ایستاده چقدر برای صنعت سینما اهمیت دارد؟

تشویق در هنر به هیچ وجه تازگی ندارد. اپرای لوچیانو پاواروتی پس از اجرای سال 1988 در برلین 67 دقیقه تشویق شد. در نیویورک، تشویق ایستاده برای اکثر اجراهای برادوی رایج است و در غرب لندن به طور فزاینده ای رایج است.

اما به طور سنتی، در فیلم، تشویق های ایستاده به سختی به دست می آمد و برای چیزهای واقعا خاص محفوظ بود. این تشویق‌ها به‌طور خودجوش در جشنواره‌های بزرگی مانند ساندنس، و به‌ویژه برای فیلم‌های مستقلی که هنوز توزیع‌کننده‌ای ندارند، اتفاق می‌افتد، هرچند که بیشتر با کن مرتبط هستند.

در ماه می، 15 عنوان از 22 عنوان جشنواره کن در رقابت، از جمله فیلم The Material اثر دمی مور و The Apprentice اثر دونالد ترامپ، به نوعی در اولین نمایش جهانی خود تبلیغ کردند و دوره تشویق ایستاده فیلم به تیتر خبر رسید.

بری هرتز، سردبیر و منتقد فیلم در روزنامه ملی کانادا، گلوب اند میل، می‌گوید: «تحسین ایستاده‌ها به این دلیل اتفاق می‌افتد که تماشاگران می‌دانند – یا به آنها قول داده می‌شود – که ستاره‌های مشهور سینما در اتاق هستند، و دوست دارند خودشان را به مردم نشان دهند. می بینند.”

اما او اضافه می کند که تشویق ایستاده اکنون در خطر تبدیل شدن به سیستم جدید رتبه بندی ستاره ها قرار دارد و به جای اینکه یک فیلم چهار ستاره شود، 10 دقیقه تشویق می شود.

یکی از مدیران روابط عمومی لس آنجلس که به دلیل رابطه نزدیک خود با رسانه های آمریکایی نخواست نامش فاش شود، گفت: “همه در صنعت سینما این شوخی را دریافت می کنند، حتی خریداران، و هیچ کس آن را جدی نمی گیرد.” برخی از پریزها از زمانی که چراغ ها روشن می شوند، تشویق ها را شمارش می کنند، در حالی که برخی دیگر از اولین تشویق یا زمانی که مردم از روی صندلی های خود بلند می شوند، شمارش می کنند. بدون یک معیار واحد، این مشوق‌ها زمان‌بندی متفاوتی دارند که اعتبار آنها را کاهش می‌دهد.»

این منبع همچنین به نقش کارگردان یا بازیگران حاضر اشاره می کند که معمولاً نام های بزرگ بیشتر مورد توجه قرار می گیرند و معتقد است که فیلم Megalopolis ساخته فرانسیس فورد کاپولا نباید در جشنواره کن که در حال حاضر 56 درصد است، مورد تحسین قرار می گرفت. ، در وب سایت Rotten Tomatoes امتیاز ضعیفی دارد و با این حال در اولین نمایش خود به مدت هفت (طبق گزارش Varty و Deadline) یا 10 دقیقه (به نقل از هالیوود ریپورتر) مورد تشویق ایستاده قرار گرفت.

تیری فریمو، کارگردان قدیمی کن، که اغلب در سینماها دیده می شود، گفت که معتقد است تشویق ایستاده بخشی از کار اوست.

وقتی از او در مورد تشویق کردن در سال 2022 پرسیده شد، گفت: “من به نمایش توجه می کنم، تا چه زمانی اتاق را تاریک نگه دارم، آیا باید تیتراژ را قطع کنم، بهترین زمان برای روشن کردن چراغ ها چه زمانی است و غیره. یک جشن، و مشارکت مخاطبان آن را بسیار بهتر می کند!

رقیب سرسخت کن، جشنواره فیلم ونیز نیز به تدریج وارد این عرصه مشارکت مخاطبان شد و این رویداد به طور فزاینده ای میزبان تشویق های ایستاده بود. به عنوان مثال، در جشنواره فیلم ونیز امسال، مخاطبان به سرعت متوجه شدند که دنباله‌ی طولانی‌مدت انتظار تیم برتون برای بیتل جویس تنها سه دقیقه مورد تشویق ایستاده قرار گرفت، که منجر به فرضیات فوری در مورد کیفیت فیلم شد.

این تمایل به قضاوت درباره شایستگی یک فیلم بر اساس مدت زمان نمایش آن می تواند تجربیات پیچیده مخاطب و زمینه ای که فیلم در آن ارائه می شود را تحت الشعاع قرار دهد. فشار برای انطباق با این معیارها می تواند منجر به درک سطحی از استقبال فیلم شود و غنای واکنش های تماشاگران را به دقایقی تشویق کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *