حضور در کارگاه آواز استاد شجریان آرزویم بود

مهدی امامی از شاگردان استاد محمدرضا شجریان است که با پشتوانه تجربه و سوابق آوازی ایشان در سن 24 سالگی یعنی در اوج جوانی و تا حدی صدایش پخته بود. به واسطه تکنیک های تدریسی که از استاد شجریان آموخت، توانست به یکی از خوانندگان خوب موسیقی ایران تبدیل شود. خواننده ای شود که امروز در کنار برجسته ترین اساتید موسیقی همچون حسین علیزاده آهنگساز و نوازنده چیره دست نشسته و در تورهای پی در پی کنسرت گروه موسیقی «هماوایان» در نقاط مختلف جهان حضور دارد.

به گزارش خبرآنلاین، این خواننده موسیقی ایرانی در گفتگو با خبرآنلاین در خصوص کارگاه های استاد شجریان، نکات مهارتی در این کارگاه ها، شرایط تحصیل آواز در ایران و مسیری که طی سال ها فعالیت و تمرکز بر مقوله طی کرده است، صحبت کرد. از آواز خواندن

* سنت آموزش موسیقی ایرانی و به ویژه آواز در ایران، سنت آموزش دست به دست است که استاد محمدرضا شجریان در کارگاه های آواز خود به انجام رسانده است. چه احساسی نسبت به آن زمان و حضور در کارگاه آموزشی داشتید؟

مهدی امامی خواننده موسیقی ایران: برای من که جوان بودم و برای دیگر شاگردان استاد، کارگاه های آواز استاد شجریان تحقق یک آرزو یا شاید تنها آرزو بود. این فرصت و ثروت برای ما که از کودکی به موسیقی و خوانندگی علاقه مند بودیم بسیار ارزشمند و گنجینه بود زیرا می توانستیم در حضور یک استاد تمام عیار موسیقی دستگاهی و آواز ایرانی یا به اصطلاح آواز خواندن را یاد بگیریم. ، نفس به نفس با معلم. بیایید این هنر را یاد بگیریم. اکنون حضور در کلاس استاد در ایجاد انگیزه و زمینه سازی برای من و بسیاری از دانش آموزانی که در آن زمان در کارگاه شرکت کرده بودند بسیار موثر بود.

* تا جایی که می دانم علاقه به خوانندگی شرط حضور در این مجموعه کارگاه ها نبود

بله، درست است، افرادی که در این کارگاه های آواز شرکت کردند، پیشینه آوازی داشتند و سال ها آواز می خواندند، اما حضور در کنار استاد شجریان به عنوان بخش مهمی از مسیر یادگیری آواز، علاوه بر کسب مهارت های آوازی، انگیزه و انگیزه بود. دلگرم کننده همانطور که گفتم قبل از شرکت در این کارگاه ها، الفبای آواز را از اساتید دیگر یاد گرفته بودیم، اما کارگاه استاد شجریان مسیر آواز را جدی تر و حرفه ای تر کرد، چنان که می بینیم برخی از دوستانی که در آن کارگاه ها شرکت کرده اند. آموزش دید و به طور جدی به خوانندگی ادامه داد.

* قبل از ورود به کارگاه آواز استاد شجریان، مقدمات این هنر را از چه کسانی آموختید؟

کارگاه آواز استاد شجریان بخش مهمی از مسیر هنری من بود، اما همانطور که گفتم نقص صوتی داشتم و دوره هایی را با اساتید دیگر گذرانده بودم. سازهای دیگری مانند سنتور و سه تار را نیز می زدم و بعدها از محضر اساتیدی چون آقای ادیب، استاد محسن کرامتی که از شاگردان برجسته استاد شجریان بودند بهره بردم. ایشان به لحاظ مهارت و شناختی که از موسیقی دستگاه داشتند، ساز بودند، سپس در کلاس های آواز و تحلیل استاد محمدرضا لطفی شرکت کردم که بسیار مفید و کارآمد بود.

* مهم ترین نکته ای که در کارگاه آواز استاد آموختید و در مسیر حرفه ای تان تاثیرگذار بود. موضوع چه بود؟

اخلاق و معرفت و منش اجتماعی استاد که در دهه اخیر بارها در مورد آن صحبت شده، برای من تأثیرگذار بود. جسارت و جسارت معلم نه تنها در رفتار اجتماعی او نمایان است، بلکه حتی به صدا و آواز او نیز اعتقاد دارم.

* در آن زمان بسیاری از علاقه مندان در کارگاه آواز ماندند، آیا افرادی که در سال 85 پذیرفته شدند جزو خوش شانس ها بودند یا محدودیت تحصیلی مطرح است؟

نمی توان انکار کرد که شانس آوردیم، البته محدودیت هایی هم داشت، نکته دیگر این است که همانطور که گفتید در بحث آواز متأسفانه سبک خاصی، آموزشگاه آواز یا مطالب آموزشی مجرد و مدون وجود نداشت، بنابراین وجود دارد. استعدادهایی با توانایی بالقوه که در رشته خوانندگی به دلیل آموزش های اشتباه راه را اشتباه می روند و به نتیجه مطلوب نمی رسند، بخشی از شکست های کارگاهی از این گروه بوده است. از طرفی فکر می کنم در آن تاریخ با توجه به اطلاع رسانی و در واقع استقبال از این کارگاه ها، تعداد زیادی از خوانندگان تست اولیه گرفتند که طیف وسیعی از علاقه مندان و خوانندگان علاقه مند به استاد را تحت پوشش قرار داد. روش شجریان. علاوه بر این موضوع، سن و جوانی دانشجو نیز برای استاد مهم بود و متقاضیانی را انتخاب می کردند که جوان بودند، زیرا به نظر آنها راحتتر می توانستند با آنها تمرین کنند و به نظر من استاد با هوش بالا و تجربه ای که داشتند با دقت و وسواس در انتخاب دانش آموزان استفاده می کردند، اما شاید استعدادی در نظرشان نهفته باشد که اصل هر انتخاب و قضاوتی است.

* در واقع به نوعی اکران استاد شجریان در درازمدت نتایج خوبی به همراه داشت و شاهد موج جدیدی از خوانندگان جوان و مبتکر در این عرصه بودیم.

بله تا حدودی درست است، البته این نکته را باید در نظر داشت که بسیاری از خوانندگان خوب که در حال حاضر در عرصه خوانندگی فعال هستند در کلاس استاد شجریان شرکت نکردند و همانطور که می دانید دوستان زیادی داریم که در کارگاه، اما امروز فعال نیستند. برای خواننده شدن فقط صدای خوب یا نام استاد شجریان کافی نیست، بلکه سواد موسیقایی و شخصیت هنری و البته انگیزه و پشتکار هم لازم است.

* به عنوان فردی که این مقام را داشتید، چه قبل از ورود به کارگاه و چه بعد از آن آموزش، درست بخوانید. چقدر برای ادامه آموزش آواز ایرانی و تربیت شاگردانی چون استاد شجریان تلاش می کنید؟

نزدیک به 20 سال است که به تدریس آواز می پردازم و در تمام این سال ها تمام توانایی ها و آموخته هایم را در زمینه آموزش آواز برای علاقه مندان از دست نداده ام و تمام تلاش خود را صرف انتقال خوانندگی و زیبایی شناسی کرده ام. موسیقی ایرانی به هنرجویان صادقانه و صادقانه. .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادات سردبیر:

تبلیغات متنی