مادربزرگ معروف «خونه مادربزرگه»واقعی است!

عادل بزدود کارگردان، طراح و سازنده شخصیت های عروسکی درباره حفظ و نگهداری از عروسک های برنامه های مختلف تلویزیونی گفت: باید به نوعی مراقبت و حفاظت از این شخصیت های عروسکی انجام شود اما هنوز نتوانسته ایم معنویت را حفظ کنیم. و وضعیت مادی عروسک ها و حفظ هویت این عروسک ها.

به گزارش مهر، وی با اشاره به خاطراتی دور از زمان تحویل عروسک های سریال «خانه مادربزرگ» افزود: تمام عروسک های مجموعه «خانه مادربزرگ» را در آن زمان به شبکه دو تحویل دادیم اما چیزی از آن باقی نمانده است. آن عروسک ها و گویی حفظ این آثار نیازمند متخصص است.

بزدود درباره اینکه آیا تا به حال از موزه عروسک های شهرک غزالی بازدید کرده است یا خیر؟ وی توضیح داد: نه، من برای دیدن این موزه نرفته ام، اما هر از چند گاهی تعدادی از شاگردانم برای آشنایی با تهران قدیم و جدید به شهرک غزالی می روند و نکاتی را نیز درباره این عروسک ها بیان می کنند. مثلاً بعد از بازدید از من می پرسند که چرا این عروسک ها از بین می روند یا از من می پرسند که آیا نظارتی بر آنها دارم یا نه؟

این کارگردان عروسکی درباره نقش عروسک ها در تاثیرگذاری بر کودکان و نوجوانان دهه 60 و 70 گفت: در این سال ها بسیاری از عروسک ها از بین رفته اند، زیرا نظارت درستی وجود نداشت و شاید الان کمتر کودک و نوجوانی تاثیر آن را درک کند. اما هیچکس نمی تواند خاطرات این عروسک ها را پنهان کند. تاثیر آموزشی و تربیتی که عروسک روی بچه ها گذاشت را نمی توان از خاطره ها حذف کرد.

سازنده عروسک «زی زی گولو» با تاکید بر لزوم توجه و احیای عروسک ها گفت: یادم هست یک بار در موزه سینما باغ فردوس روی گوش عروسک هایم شماره تلفن نوشتند. این داستان مربوط به یک دهه پیش است و بعد از آن با خانم مرضیه برومند سعی کردیم این عروسک ها را احیا کنیم که به نظر من باید منظم باشد و نیاز به مراقبت مداوم دارد.

وی با اشاره به ساخت عروسک هایی که در زندگی حرفه ای خود ساخته است، گفت: عروسک های «شهر موش ها» مانند معلم، کاپل، گوش دراز، دم بلند و… همگی در این چند دهه از بین رفته اند. دغدغه من حفظ تمام عروسک هایی است که در این سال ها در تلویزیون و سینما ساخته شده اند. من خودم در «شهر موش ها 1» روی 25 عروسک کار کردم و اگر عروسکی را ببینم که محافظت نشده باشد، حتماً حالم بد می شود و گریه می کنم. این مراقبت از عروسک ها برای ما به عنوان یک خانواده عروسک ساز بسیار مهم است.

این طراح عروسک در بخشی دیگر از صحبت های خود درباره شوخی هایی که در این سال ها با چهره شخصیت هایی مانند مادربزرگ یا هاپوکومار به عنوان شخصیت های ترسناک کودکانه شده است، گفت. مثلاً برای «خانه مادربزرگ» مادربزرگ این سریال از شخصیتی واقعی به نام ننه حلیمه که در ده «بشم» حوالی انزلی زندگی می کرد، خلق شد. این مادربزرگ وقتی به خانه اش می آمد از همه حیواناتش دست می گرفت و این برای ما الگویی شد که بگوییم چقدر خوب است و از آن ایده گرفتیم.

وی در پایان تصریح کرد: همه شخصیت ها به نوعی ما واقعی داشتند و این گونه سگ ها، گربه ها، پرندگان و… کنار هم قرار می گرفتند. این داستان در شرایط جنگی هم گفته می شد، یعنی زمانی که مردم نیاز به کنار هم بودن داشتند، بنابراین خانواده ای که ما طراحی کردیم، توجه به رویکرد وحدت بود. به هر حال ما در عین حال با روانشناسان و جامعه شناسان در ارتباط بودیم و خودمان به سمت تولید محصول نرفتیم. در هیچ کدام از کارهای ما اینطور نبود که بخواهیم چیزی بسازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *