«آبجی» فیلمی به دور از احساسات افراطی

«آبجی» فیلمی به دور از احساسات افراطی

«آبجی» اولین اثر مرجان اشرفی زاده، فیلمی زنانه است که داستان زندگی یک خانواده معمولی را روایت می کند که به دلیل اتفاقات نابهنگام دستخوش تغییرات و تغییراتی می شود.

به گزارش نماوا، گلاب آدینا در نقش مادر طلا، معصومه قاسمی پور در نقش آبجی دو شخصیت اصلی فیلم هستند و بعدها دیگر اعضای خانواده از جمله حمیدرضا آذرنگ در نقش پسر خانواده پانته آ پناهی ها در نقش دختر خانواده و شیرین یزدانبخش در نقش یک آشنا. آنها اضافه شده اند تا آبجی بیشتر به یک داستان خانوادگی و یک فیلم خانوادگی تبدیل شود.

فیلم با گردهمایی خانوادگی مامان طلا و همسایه ها شروع می شود و با یک گروه در فضایی متفاوت به پایان می رسد تا شاهد سیر تحول شخصیت ها در مسیری دایره ای باشیم که ماجراهای زندگی و درام های شخصی و خانوادگی آن ها روایت شده است. برای نزدیک به 90 دقیقه

به همین دلیل شخصیت پردازی در «آبجی» بسیار مورد توجه است و شخصیت ها با هویت و شخصیت وارد و خارج می شوند و در درام تاثیرگذار ظاهر می شوند: از نقش های فرعی آذرنگ و پناهی به عنوان فرزندان خانواده تا همسایه های ارمنی مامان طلا. و آتی که علاوه بر نشان دادن اقلیت های مذهبی، در تعاملات داستانی نیز می توان روی آنها حساب کرد.

حتی اسامی در فیلم با فکری از پیش تعیین شده انتخاب شده اند: مامان طلا با بازی درخشان گلاب آدینا که به گرانبها و باارزش بودن این شخص اشاره می کند، تا آتی با بازی تحسین برانگیز معصومه قاسمی پور که دارای معلولیت است. و به معناى هديه و هديه از آن براى خدا مقصود است.

حضور مرجان اشرفی زاده به عنوان کارگردان زن فضای فیلم را زنانه کرده است، اما به هیچ وجه دچار احساس گرایی افراطی یا احساسات گرایی رایج نیستیم. می آید. اشرفی زاده با پرداختن به جزئیاتی که طراحی کرده، از طراحی صحنه و لباس گرفته تا میزانسن و دیالوگ، فضای واقعی و تاثیرگذاری را برای فیلمش ایجاد کرده است.

قاب های فیلم از نظر زیبایی شناسی، فرم و مضمون محتوایی وزین و دیدنی است و مشخص است که بر خلاف برخی فیلم های کژوال این سال های سینمای ایران، جزییات و ظرافت های متن و اجرای فیلم به خوبی مشخص شده است. فکر و تمرکز و وسواس در اجرا نشان داده شده است.

رویکرد اجتماعی، جامعه شناختی و روانشناختی مرجان اشرفی زاده در فیلم «آبجی» نیز قابل تامل است. در این فیلم به موضوعاتی مانند مهاجرت، بیکاری و ازدواج و حتی پیشرفت در آسیب شناسی و تحلیل برخی از این پدیده ها اشاره شده است. از سوی دیگر تصویری که فیلمساز از جامعه امروز ایران ارائه می دهد، تصویری مهم و باورپذیر است که حتی برای ثبت در تاریخ نیز قابل استناد است. یک شخصیت مهربان و فداکار در کنار یک شیاد و یک دروغگو وجود دارد، یک زن زیرک در مقابل یک زن سبک سر به تصویر کشیده شده است و روابط مدرن بین عروس، مادرشوهر و خواهرشوهر همچنین به شکلی ظریف و جالب نشان داده شده است، به طوری که «آبجی» علاوه بر تدوین شخصیت و نمایشنامه نویسی در نشانه شناسی معاصر نیز موفق و صاحب نظر است.

با وجود نکاتی که برای فیلم «آبجی» در نظر گرفته شد که آن را در حد یک فیلم دیدنی بالا می‌برد، اما ایراداتی نیز دارد. مثلاً همانطور که از نامش پیداست، فیلم قرار است داستان آبجی را روایت کند، اما در عمل با وجود اینکه نقش آبجی یا عطی در فیلم بسیار تاثیرگذار و مهم است، داستان مصائب را روایت می کند. ، دغدغه ها و تلاش های مامان طلا که مدام هر لحظه به آتی و سرنوشت او پس از مرگش فکر می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *