نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است چه گلی به سر سینما بزنید

bato-adv

امیر طحفانی در نامه ای خطاب به کمال تبریزی نوشت: اجازه انتصاب شما را در شورای بازبینی فیلم – فعلاً – قطعاً زخمی شده اید از تصمیمات اعضای شورای بازبینی فیلم یا اکران. مجوز” یا در واقع موسسه “سانسور” بیش از بقیه همکاران خود در این شورا می توانید یکی از صاحبان مصادره و فیلم های «تصحیح شده» را در نظر گرفت».

به گزارش سینماسینما؛ امیر تفتانی در نامه ای خطاب به کمال تبریزی نوشت:

سلام آقای کمال تبریزی

بیایید انتصابتان را در هیئت بازبینی فیلم – فعلا – به شما تبریک نگوییم. شما قطعا بیش از بقیه همکارانتان در این شورا زخمی از تصمیمات اعضای شورای بازبینی فیلم یا «پروانه نمایش» یا در واقع نهاد «سانسور» شده اید. شما می توانید یکی از صاحبان فیلم های مصادره شده و «اصلاح شده» باشید! را در نظر گرفت

من واقعا کنجکاو هستم که بدانم قرار است برای سهم خود در این شورا با سینمای ایران و فیلمسازان دیگرتان چه کنید؟ قرار است دوباره اتفاق بیفتد – این بار با مشارکت شما – طبق معمول هر چند وقت یک بار فیلم ها را تمدید می کنید و “اصلاح” می کنید و رای می آورید و با سهم یک نهم خود از ترکیب 9 نفره. شورا، سرنوشت محصول کار گروهی از سینماگران در یک فیلم را رقم بزند. ضربه بزنید

بله، این روال است و – چون به آن عادت کرده ایم – فکر می کنیم چیز دیگری نمی تواند باشد. در حالی که «حق آزادی بیان» حکایت دیگری دارد. حتماً می گویید فلانی خوشحال است و … فکر می کند اینجا سوئیس است و … «حقوق بشر» کجا و ما کجا… در قانون اساسی هم نوشته شده که همه آزادند. ، اما در چارچوب قوانین و مقررات و… بالاخره باید قوانینی وجود داشته باشد و ….

چون تا حدودی شما را می شناسم، مطمئن نیستم، اما فرض کنید شما هم همین حرف ها را می زنید، در این مورد از خودتان می پرسم – که قبلاً بارها از این توصیه رنج برده اید – آیا واقعاً معیارهایی وجود دارد که بتوانید به آن مراجعه کنید. به آیا این قوانین نوشته شده است؟ آیا جایی منتشر شده است؟ آیا این شرایط را قبول دارید؟ آیا قرار است معیارهایی را تعیین کنید؟ شما هم منتشرش میکنید؟ آیا اطلاع رسانی می کنید یا نظرات افکار عمومی و کارشناسان را در نظر خواهید گرفت؟ با چه مکانیزمی؟ و به طور کلی اگر بقیه همکاران شما در شورا یا اکثریت آنها بخواهند یا مجبور به ادامه فعالیت خود باشند، شما نیز آنها را همراهی می‌کنید و همچنان با اصلاحات و نظرات شورا شریک می‌شوید. با فیلمسازان “شفاهی” شورا و با آنها ارتباط برقرار می کنید آیا این کار را می کنید و به کسی مدرک نمی دهید؟!

آیا می دانید نظر خانه سینما در مورد ماهیت و عملکرد این شورا در شرایط فعلی چیست؟ بله باید از مدیرعامل خانه سینما که اتفاقاً در این شورا حضور دارند بپرسم. اگر اشتباه نکنم آخرین باری که رئیس هیئت مدیره خانه سینما به طور رسمی مخالفت خانه سینما با تصویب آیین نامه مربوط به شوراهای صدور پروانه ساخت و پروانه نمایش را در شورای انقلاب فرهنگی اعلام کرد. ، بدون مشارکت اتحادیه های صنفی سینماگران. بگذریم

شاید چون خیلی دوستش دارم! انتظار داشتم اولین تغییر و اصلاح جدی در آیین نامه حاکم بر سینمای ایران، حذف «پروانه تولید» و جایگزینی آن با سازوکار حداقلی و تسهیل کننده برای هماهنگی اداری و اجرایی و اساساً حذف شرط ارائه فیلمنامه باشد. همانطور که در زمان مدیریت مرحوم سیف الله داد انجام شد. آیا واقعا درک این مفهوم که هیچ هنرمندی برای خلق یک اثر هنری نیاز به دریافت «اجازه» از کسی ندارد، واقعاً دشوار است؟ آیا حضور نمایندگان خانه سینما در این شورا به معنای تایید آن است؟ آیا امکان سختگیری و حمایت کمتر از سینماگران – با وجود اکثریت آرای غیر اعضای خانه سینما در شورا – توجیه قابل قبولی است؟

(… از اصل مطلب که «پروانه نمایش» است دور شدم)!

آقای کمال تبریزی امیدوارم در طرح این مسائل و سوالات عجله داشته باشم و خود شما از لحظه ای که این مسئولیت را پذیرفتید به فکر پاسخ های احتمالی بوده باشید. قطعاً همینطور است و امیدوارم هرچه زودتر به من و سایر سینماگرانی که دغدغه‌های مشابهی دارند، به‌صراحت و آشکارا رویکرد جدید شورا و نظرات خود را مطلع کنید. انتظار زیادی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادات سردبیر:

تبلیغات متنی