با پایان مهلت رای گیری برای اسکار 97، بحث ها درباره شانس فیلم های مختلف داغ شده است. در حالی که فیلم های پرفروش جایگاه خود را در گلدن گلوب تثبیت کرده اند، شگفتی های همیشگی آکادمی همچنان می تواند مسیر رقابت را تغییر دهد.
پس از دو بار تمدید به دلیل آتش سوزی های ویرانگر در لس آنجلس، مهلت نامزدی برای جوایز اسکار 97 رسما به پایان رسیده است، در حالی که انجمن تهیه کنندگان آمریکا، انجمن نویسندگان آمریکا و سایر انجمن های کلیدی سرنخ هایی در مورد فیلم هایی ارائه می دهند که ممکن است نامزد شد. برای عملکرد بهتر در اسکار آتی، آنچه مسلم به نظر می رسد این است که طبق معمول، شگفتی ها همیشه پای ثابت تصمیمات آکادمی خواهند بود.
«بروتالیست» دیده شده است؟
فیلم «بروتالیست» به کارگردانی بردی کوربت یکی از مدعیان اصلی رقابت های امسال است که موفقیت آن در گلدن گلوب نیز این جایگاه را تقویت کرده است. با این حال، برخی از رای دهندگان اعتراف کردند که فرصتی برای تماشای فیلم پیدا نکردند یا نتوانستند آن را به پایان برسانند، به دلیل طولانی بودن مدت زمان فیلم و مضامین سنگین فیلم. اگرچه این موضوع احتمالاً مانع از نامزدی فیلم نمی شود، اما شاید دلیل آن این باشد که فلیسیتی جونز، بازیگر نقش مکمل زن که نقش اصلی او در نیمه دوم فیلم ظاهر می شود، نتوانست توجه بیشتری را به خود جلب کند.
اهمیت گلدن گلوب
علیرغم بحث های جاری در مورد اهمیت گلدن گلوب، برنده شدن جایزه در این مراسم همچنان چشمگیر است. برخی از رای دهندگان اذعان داشتند که گلدن گلوب لیست های تماشایی خود را تغییر داد و افرادی مانند “من هنوز اینجا هستم” فرناندو تورس و “درد واقعی” کیران کالکین را در کانون توجه قرار داد.
در همین حال، فیلمهایی مانند «امیلیا پرز» ساخته ژاک اودیارد و «برخورد محرمانه» ادوارد برگر که جوایز مهم گلدن گلوب را از آن خود کردند، به فهرست فیلمهای دیدنی اعضای آکادمی راه پیدا کردند. این نوع توجه به فیلم هایی که در لبه توجه رای دهندگان قرار دارند می تواند به معنای تفاوت بین نامزدی و نادیده گرفتن باشد.
منتقدان و مخاطبان در مقابل رای دهندگان آکادمی
امسال شکاف بین منتقدان، مخاطبان و اعضای آکادمی بیش از هر زمان دیگری احساس می شود. برای مثال، فیلمهای مورد تحسین منتقدان مانند نیکلودئون رومل راس و حقیقت تلخ مایک لی نتوانست نظر رای دهندگان را جلب کند.
در مقابل، «امیلیا پرز» که امتیاز متوسطی از روتن تومیتوز دارد (76 درصد منتقدان، 40 درصد تماشاگران)، به نظر می رسد نامزدی های متعددی را به خود اختصاص دهد و احتمالاً به پربارترین فیلم غیرانگلیسی زبان تاریخ اسکار تبدیل شود.
به همین ترتیب، فیلم زندگینامه ای باب دیلن به کارگردانی جیمز منگولد، یک ناشناخته کامل (۷۹ درصد در روتن تومیتوز) علیرغم نقدهای متفاوت، حمایت مشتاقانه ای از سوی اعضای آکادمی دریافت کرده است. این موارد نشان می دهد که رای دهندگان آکادمی بر اساس سلیقه شخصی، حس نوستالژی و تاثیر سینمایی تصمیم می گیرند نه معیارهای بیرونی.
ماجرای عجیب تقلب در شاخه بازیگری و تغییرات غیرمنتظره
تقلب به یکی از موضوعات بحث برانگیز فصل جوایز تبدیل شده است. در این صورت، بازی هایی که به نظر می رسد در رده نقش های اصلی قرار می گیرند، به عنوان نقش های مکمل معرفی می شوند تا شانس بیشتری برای جوایز داشته باشند.
به عنوان مثال زوئی سالدانا در «امیلیا پرز»، کیران کالکین در «درد واقعی» و آریانا گرانده در «شرور» از جمله بازیگرانی هستند که در این بحث ها از آنها نام برده شده است. یکی از اعضای دپارتمان بازیگری آکادمی، زوئی سالدانا، گفت: “من عاشق بازیگری او هستم، اما اجازه دهید صادق باشیم، او یک بازیگر برجسته است. این تغییرات می تواند منجر به نتایج غیرمنتظره و شگفت انگیز شود.
آیا زنان و رنگین پوستان از بخش کارگردانی کنار گذاشته می شوند؟
بهترین کارگردانی همیشه یکی از چالش برانگیزترین مقوله ها برای زنان و رنگین پوستان بوده است و امسال نیز ادامه دارد. علیرغم استقبال منتقدان از جانم. چو (شرور)، رامل راس (پسران نیکل)، کورالی فرجا (مواد) و پایال کاپادیا (همه ما به عنوان نور فکر می کنیم)، هیچ یک از این کارگردانان گزینه های قطعی برای نامزدی کارگردانی در نظر گرفته نمی شوند.
در حالی که به نظر می رسد افرادی مانند ژاک اودیارد، بردی کوربت، ادوارد برگر و شان بیکر خود را در رقابت تثبیت کرده اند، اما جایگاه نهایی می تواند به کارگردان هایی مانند جیمز منگولد یا دنی ویلنوو یا یک انتخاب غیرمنتظره برسد.
آیا فیلم “هیئت منصفه شماره 2” کلینت ایستوود می تواند شوک بزرگی باشد؟
در میان سورپرایزهای این فصل، «هیئت داوران شماره 2» کلینت ایستوود بالاتر از حد انتظار در میان رای دهندگان ظاهر شد و ممکن است یک رقیب جدی برای جایزه نهایی بهترین فیلم باشد. شایعه شده که این فیلم آخرین پروژه ایستوود خواهد بود، این فیلم با تمجیدهای زیادی از سوی تهیه کنندگان و کارگردانان مواجه شد.
بسیاری این رای را ادای احترام به فیلمساز افسانه ای و واکنشی به برادران وارنر می دانند که به فیلم اکران محدودی داد. حتی اگر فقط یک نامزدی بهترین فیلم را دریافت کند، میتواند شوک بزرگی باشد، مشابه آنچه که برای فیلم The Ox-Bow Incident (1943) ساخته ویلیام ولمن اتفاق افتاد.
جیمی لی کرتیس: بهترین تبلیغ کننده اسکار در حال حاضر
اگر اسکار بهترین کمپین تبلیغاتی وجود داشت، جیمی لی کرتیس با اختلاف زیادی برنده می شد. این بازیگر کهنه کار که اولین اسکار خود را برای فیلم «همه چیز، همه جا، یکباره» به دست آورد، مورد انتقاد شدید همبازی خود پاملا اندرسون و «آخرین دختر نمایشگر» قرار گرفت. از شور و شوق بیپایان کورتیس حمایت کرده و حمایت رایدهندگان را به خود جلب کرده و او را در مسیر دومین نامزدی اسکار خود قرار داده است.
آیا «چالنرز» موفق خواهد شد؟
درام تنیس “چالنرز” به کارگردانی لوکا گوادانینو و با بازی زندایا طرفداران پرشوری در میان رای دهندگان پیدا کرده است. با این حال، پس از رد شدن توسط بفتا و جوایز انجمن تهیه کنندگان، شانس آن برای نامزدی نامشخص است. بهترین امید فیلم احتمالاً در دسته بندی فیلمنامه اصلی و موسیقی متن است.
رای دهندگان به دنبال فیلم هایی با احساس خوب هستند
موضوع برجسته در گفتگوها این است که رای دهندگان به دنبال فیلم هایی هستند که حس شادی، فرار و امید را ارائه دهند. این موضوع می تواند بر ترجیح فیلم های بین المللی که فضای تیره تری دارند، مانند “دانه انجیر معابد” – نماینده آلمان در رده بهترین فیلم بین المللی تاثیر بگذارد.
پس از یک هفته اخبار بد بی وقفه از آتش سوزی های ویرانگر در لس آنجلس، بسیاری از اعضای آکادمی که انرژی تماشای چند فیلم دیگر را پیدا کردند، به سمت فیلم های شادتر مانند A Perfect Aquaintance و The Musical Villain گرایش پیدا کردند. این موضوع به ویژه در رده بهترین فیلم بین المللی می تواند تاثیر زیادی داشته باشد، زیرا بسیاری از 15 فیلم به لیست اولیه این رده راه یافتند. آنها فضای دلگیرانه ای دارند.
فهرست نامزدهای نهایی جوایز اسکار 97 در تاریخ 23 ژانویه اعلام می شود.