در ۱۸ ساعت ابتدایی زلزله بم چه اتفاقی رخ داد؟ واقعیت چیست؟

در ۱۸ ساعت ابتدایی زلزله بم چه اتفاقی رخ داد؟ واقعیت چیست؟

وی ادامه داد: به دلیل زندگی، تحقیقات، افکار و دغدغه‌هایم بیشتر سینمای سیاسی و تاریخ معاصر را دنبال می‌کنم و به این ژانر علاقه دارم، طبیعی است که حتی اگر یک موضوع اجتماعی را پیگیری کنم، خطوط سیاسی آن را هم دنبال کنم. ” اینها بخشی از صحبت های امیرعباس ربیعی فیلمساز در نشست فیلم «زاد» در یکی از خبرگزاری های رسمی است. همین یک جمله کافی است تا بدانیم این فیلمساز جوان قرار است در سومین فیلم سینمایی خود «احمد» روی لبه تیغ حرکت کند و در اولین ساعات زلزله بم از رشادت های مردم بگوید. که گاهی دست خالی پا به میدان می گذاشت قهرمانانه می ایستاد و مسئولیت دیگران را بر عهده می گرفت تا از رنج مردم بکاهد.

به گزارش خبرآنلاین، ساخت فیلم سینمایی «احمد» بهانه ای شد برای اضافه شدن به کارنامه این فیلمساز که 10 سال است در عرصه فیلم کوتاه و بلند حضور دارد و به جای آن همواره به دغدغه های شخصی خود پرداخته است. فقط توجه به فروش فیلم در گیشه و خلق آثار. تولید کرده است، بیایید آنچه را که در زیر می خوانید بپردازیم.

3 تجربه در زمینه فیلم کوتاه و ساخت یک اثر نیمه بلند در 10 سال

امیرعباس ربیعی در اوایل دهه 90 فیلم کوتاه «ملقات» را با موضوع حقایق تلخ اشغال عراق توسط آمریکا ساخت که به عنوان بهترین فیلم کوتاه جشنواره مقاومت شناخته شد.

«والد» عنوان دومین فیلم کوتاه این فیلمساز است که داستان سرنوشت مهمان جدیدی را در بیمارستان کوچکی در شهر غزه روایت می کند که هر بار زیر بمباران ویران می شود.

این اثر که داستان کوتاهی درباره درگیری یک مادر با بمب های کودک کش است، به عنوان بهترین فیلم کوتاه اجتماعی جشنواره فیلم سینمایی تراس ایتالیا انتخاب شد و جایزه ویژه هیئت داوران بخش فیلم زنان اولین دوره بین المللی را دریافت کرد. جشنواره «فیلم باز» بنگلادش.

ربیعی درباره کارش می گوید: مسیری که به تجربه دلنشین و دوست داشتنی «لباس شخصی» برای من منجر شده و به فضل الهی در سینما ادامه دارد، با «والد» جدی شد.

سومین تجربه امیرعباس ربیعی با عنوان «ماه در خانه» در سال 94 ساخته شد و در بازار فیلم کن حضور داشت. این اثر اجتماعی درباره رابطه مادر و فرزند است و اساسا موضوع آن مدافعان حرم است.

«بعد از ظهر» عنوان اولین فیلم بلند امیرعباس ربیعی پس از تجربه سه فیلم کوتاه است که موضوع آن مربوط به اغتشاشات سال 88 است.این فیلم درباره حوزه علمیه خواهران است که تعدادی از طلاب آن یکی از دختران درگیر را می آورند. در اغتشاشات به حوزه علمیه و پس از آن مشکلات و حوادثی پیش می آید.

سرنوشت نامعلوم اولین فیلم بلند این فیلمساز

ژانر جاسوسی-معمایی یکی از ژانرهای محبوب سینماست. ژانری که در آن حرف های زیادی می توان زد و به دلیل معمایی بودنش قابلیت گره زدن را دارد که آثاری جذاب برای مخاطبان سینما می کند.

اولین فیلم بلند امیرعباس ربیعی با عنوان «لباس شخصی» موضوعی متفاوت دارد که کمتر کسی به آن پرداخته است. این اثر ماجراهای حزب توده در سال های 61 و 62 را نشان می دهد و داستان را از منظر جوانی کنجکاو و چپ ستیز آغاز می کند که رئیس میز حزب توده در سازمان اطلاعات سپاه می شود و نسبت به فعالیت های ظاهراً نرم و روان حزب توده تردید عمیقی دارد. مهمانی. این فیلم که در بخش نگاه نو جشنواره فجر 38 به نمایش درآمد، فیلمی سیاسی از کارگردانی است که در فیلم های کوتاه خود نشان داده است که سیاست را دنبال می کند.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست. حبیب الله ولی نژاد که با ساخت فیلم «ایستاده در غبار» محمدحسین مهدویان را به سینمای ایران معرفی کرد، بار دیگر کارگردانی جوان و تازه کار را برای ساخت فیلمی به نام امیرعباس ربیعی و حالا در دومین همکاری خود انتخاب کرد. احمد» جلوی دوربین رفته اند.

این فیلمساز جوان برخلاف سایر کارگردانانی که در اولین تجربه سینمایی خود به سراغ بازیگران می روند تا حداقل شانس حضور در گیشه را داشته باشند، به سراغ هنرمندان کمتر شناخته شده و گاه تئاتر رفته است که به نوعی با ریسک های زیادی از جمله همراه بوده است. مهدی نصرتی و توماج دانش بهزادی با اشاره به اینکه شاید اگر اکران عمومی می شد و توقیف نمی شد، می توانست برای بازیگران اصلی موفقیت کسب کند.

این اتفاق خوبی نیست که یک فیلمساز در اولین ساخته خود با ممنوعیت مواجه شود و گاهی ممکن است فیلمساز را از هدف خود دور کند یا سینما را ببوسد و آن را رها کند، اما خوشبختانه این اتفاق برای ربیعی نیفتاد. وی در آخرین اظهار نظر خود درباره عدم اکران فیلم «لباس شخصی» در برنامه تلویزیونی «منتقد سینما» گفت: تنها امیدم این است که این فیلم توسط رهبر دیده شود، مشکل من قانونی نیست. روند، اما اعمال سلیقه افرادی که قدرتی فراتر از قانون دارند».

“در برابر”؛ از جنون عشق تا فریب سیاست

کم نیستند سینماگرانی که دومین فیلم بلندشان به عنوان اولین فیلمشان اکران شد، از جمله حسین دارابی که قبل از اکران «مصلحت» به عنوان اولین فیلمش، اکران عمومی دومین فیلم بلندش «حناس» را تجربه کرد. . امیرعباس ربیعی یکی از همین گروه فیلمسازانی است که با دومین اثرش «زاد» در جشنواره فجر 40 شرکت کرد و سرانجام پس از دو سال فیلمش اکران عمومی شد.

یکی از نکات قابل توجه این اثر این است که برخی از بازیگران و بازیگران فیلم پس از سال ها حضور در فیلم نامزد دریافت سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر چهلم شدند و شاید اصلی ترین آن برای لیندا کیانی و نادر سلیمانی بود. که به ترتیب نامزد بهترین بازیگر مرد شدند. بازیگر نقش مکمل زن و برنده سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل مرد را از آن خود کرد. در این بین سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه به محمدرضا شجاعی رسید و این فیلم در رشته های دیگر از جمله بهترین بازیگر مرد، جلوه های ویژه میدانی، چهره پردازی و صداپیشگی نیز نامزد سیمرغ بلورین شد.

ربیعی در دومین همکاری خود با مهدی نصرتی بعد از «لباس شخصی» باز هم نقش اول فیلمش را به این بازیگر سپرد و از نادر سلیمانی نیز برای ایفای نقشی متفاوت دعوت کرد که سیمرغ را برای او به ارمغان آورد. یکی دیگر از تفاوت های این اثر با فیلم «لباس شخصی» حضور بازیگران سرشناس فیلم و خلق اثری به نویسندگی حسین تراب نژاد بود. عده ای معتقدند فیلمنامه این فیلم ایراداتی دارد و بعداً ربیعی در گفتگوی اختصاصی با یکی از رسانه ها اظهار داشت: فیلم دیگری که نویسنده آن نباشم کار نمی کنم.

شایان ذکر است ساخت فیلم‌های سیاسی/جاسوسی با موضوع روایت‌های گمشده و حوادث تلخ تاریخ معاصر به‌ویژه پس از انقلاب، اتفاق خوبی در سال‌های اخیر است، زیرا یکی از دلایل اصلی فضای دوقطبی این روزها است. بی تفاوتی مردم به تاریخ است معاصر است که باعث می شود هر چیزی را به راحتی باور کنند.

آیا «احمد» سورپرایز خواهد بود؟

و سومین اثر بلند ربیعی به موضوعی از تاریخ معاصر و معاصر می پردازد. «زلزله بام» که قبل از تنها ۲ اثر «بیدارشو ارزو» به کارگردانی کیانوش عیاری و «شهر ساکت مینا» به کارگردانی امیرشهاب رازویان. اما «احمد» اولین فیلمی است که مستقیماً به 18 ساعت ابتدایی زلزله مهیب بم می رود و ماجرای اقدام قهرمانانه شهید احمد کاظمی در این حادثه دلخراش را روایت می کند.

با معرفی بازیگران این اثر یعنی تینو صالحی و توماج دانش بهزادی می توان دریافت که این فیلمساز جوان مانند اولین کار خود به سراغ بازیگران شناخته شده عرصه تئاتر رفته است و این فرصت خوبی برای این دو بازیگر است. علاوه بر محک زدن خود در نقش اصلی و تکمیلی شانس کسب سیمرغ را نیز دارند.

جالب است بدانید که ربیعی در بیشتر آثارش از جمله فیلم های کوتاه و نیمه بلند و سه فیلمش تنها با هاشم مرادی به عنوان فیلمبردار همکاری داشته است که علاوه بر قوت کار ممکن است معایبی را نیز به همراه داشته باشد. شرایط نزدیکی ایده ها از جمله تکرار یک نوع کادربندی در هر سه فیلم. باید منتظر ماند و دید که هاشم مرادی در این اثر چه قاب های ماندگاری برای ما خلق کرده است که شباهتی به «آنتی» و «لباس شخصی» ندارد و گاهی از نظر داستانی دشوارتر است.

مرتضی کهزادی طراح گریم و مسعود سخاوت دوست آهنگساز فیلم سینمایی «زاد» نیز در دومین همکاری خود با کارگردان در فیلم «احمد» حضور دارند و این نشان از علاقه کارگردان به همکاری با هنرمندانی دارد که با آنها همکاری داشته است. قبل از. البته این قانون شامل حال بازیگران اثر نمی شود.

ناگفته نماند که جلوه های ویژه بصری «احمد» نیز بر عهده محمد برادران است; برنده سیمرغ بلورین جشنواره فجر 40 و نامزد سیمرغ در ادوار مختلف جشنواره. این اثر یکی از پروژه های سنگین این طراح جلوه های ویژه به حساب می آید زیرا به راحتی نمی توان بزرگی زلزله عظیم بم را نشان داد.

هنوز اطلاعات دقیقی از پروژه در دست نیست و باید منتظر ماند و دید در فیلم چه اتفاقی می افتد، اما اولین اتفاقات داستان شانس دریافت سیمرغ را افزایش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *