1. صفحه اصلی
  2. »
  3. فرهنگ و هنر
  4. »
  5. دویستمین سالگرد سمفونی شماره ۹ بتهوون؛…

دویستمین سالگرد سمفونی شماره ۹ بتهوون؛ تاج موسیقی غربی!

آینده در اوایل سال 1824، 30 نفر از اعضای جامعه موسیقی وین نامه ای به لودویگ ون بتهوون فرستادند و از آهنگساز بزرگ درخواست کردند که در برنامه های از پیش تعیین شده برای اجرای آخرین اثرش در برلین تجدید نظر کند و به جای آن یک سمفونی در وین اجرا کند. بتهوون از سال 1792 در وین زندگی کرد که زادگاهش بن در آلمان را ترک کرد و به عنوان آهنگساز مشغول به کار شد. بتهوون توانست به شهرت جهانی دست یابد، اما در دهه 1820 مورد توجه حامیان هنر در وین قرار نگرفت، زیرا آنها به صداها و سبک های آهنگسازی مورد استفاده آهنگسازان ایتالیایی در آن زمان علاقه مند بودند.

به گزارش به گزارش میهن تجارت به نقل از گفتگو، در آن زمان ده سال از حضور بتهوون در مقابل مخاطبان وینی می گذشت، اما متن نامه ای که برای او فرستاده شده بود تحت تأثیر قرار گرفت و حاضر شد اثر جدیدش، سمفونی شماره 9 را در سال 2018 اجرا کند. آن شهر برای اجرا اولین اجرا در 7 می 1824 اجرا شد.

برگزارکنندگان کنسرت به حضار قول دادند که آهنگساز افسانه ای و عمدتاً ضداجتماعی آخرین سمفونی خود را اجرا خواهد کرد. در واقع او تمام مدت روی صحنه بود و پشتش به تماشاگران بود. موزیسین مینارد سولومون این را در زندگینامه تحسین شده خود از بتهوون بیان کرده است.

بتهوون اصرار داشت که سمفونی را از روی صندلی رهبر رهبری کند. با این حال، مایکل اوملوف، رهبر رسمی ارکستر، قبل از اجرا به طور خصوصی از سایر نوازندگان خواسته بود که فقط به چوب رهبر ارکستر نگاه کنند، اما برای حفظ آهنگ به او اعتماد نکنند، زیرا بتهوون کاملاً ناشنوا بود و از نظر آهنگ وجود داشت. به هیچ وجه نمی شد به او برای نگه داشتن زمان اعتماد کرد. این اجرا چندین بار با تشویق شدید تماشاگران حدوداً 2000 نفری قطع شد، اما بتهوون نتوانست واکنش را بشنود.

به گفته شاهدان عینی، بتهوون “مثل یک دیوانه خود را به این طرف و آن طرف پرت می کرد” و در پایان قطعه چندین ضربه عقب بود. نوازنده‌ها دیگر نمی‌نواختند، اما او همچنان ضرب را با دستانش نگه می‌داشت و در صفحات نت به دنبال قسمتی از سمفونی بود که باید پخش شود. در آنجا بود که کارولین اونگر، خواننده ارکستر، یکی از تاثیرگذارترین حرکت های تاریخ موسیقی را انجام داد.

خواننده کنترالتو* به سمت استاد سالخورده رفت و به آرامی او را برگرداند تا بتواند آنچه را که نمی‌شنود، در حالی که حضار فریاد می‌زدند و با شادی وصف‌ناپذیر کف می‌زدند، ببیند. آنها از شنیدن این قطعه خارق العاده بسیار هیجان زده شدند. قطعه ای که خود بتهوون هرگز نشنیده بود. استقبال پرشور از اولین اجرای این سمفونی نشان دهنده استقبال از آن در جامعه موسیقی اروپا در سطح جهانی و در طول زمان بود.

درخواست بین المللی

سمفونی شماره 9 که گاهی از آن به عنوان سمفونی کرال* یاد می شود، سنگ بنای کار خارق العاده بتهوون بود. دویست سال از اولین اجرای آن سمفونی می گذرد. این سمفونی به یک عنصر اصلی در کارنامه ارکستر تبدیل شده است و اغلب به عنوان تاج دستاورد موسیقی کلاسیک غربی ذکر می شود.

یکی از دلایل اصلی دسترسی این سمفونی به مخاطبان گسترده، استفاده بتهوون از “سرود شادی” در سمفونی شماره 9 است. چهارمین یا آخرین موومان کرال بر اساس “سرود شادی” در مضمون و واریاسیون است. و یک آهنگ آوازی پس از آن، آهنگ شادی توسط گروه کر خوانده می شود.

آهنگ شادی توسط فردریش شیلر، شاعر آلمانی که آن را در سال 1785 نوشت، نوشته شده است. این متن، با احساسات انسانی و شاد خود، به سمفونی شماره 9 بتهوون شخصیتی به عنوان سرود بخشید. شیلر در آن شعر می گوید:

«ای مردم، در زندگی با یکدیگر مهربان باشید

مردم را در هر دین و هر زبانی مساوی کنید، گرد هم بیایید و با هم آواز بخوانید.

دیو غم را با دست وحدت دور بریز

با عزم راسخ برای فردا آماده باشید

آواز زندگی را با هم بخوانید”

انتخاب این آهنگ توسط بتهوون به دلیل تأکید او بر «برادری جهانی» بود، به همین دلیل سال ها بعد در مراسمی که توسط سازمان های بین المللی مانند یونسکو، المپیک، شورای اروپا و اتحادیه اروپا برگزار می شد، مورد استفاده قرار گرفت.. با توجه به شهرت این اثر، قصیده شادی سمفونی نیز مورد استفاده طرفداران نازیسم، بلشویسم، مائوئیسم و ​​سایر ایدئولوژی ها برای تبلیغات ایدئولوژیک قرار گرفته است.

ترکیبی پیشگامانه

به گفته تدی آبرامز، رهبر ارکستر برنده جایزه گرمی، سمفونی شماره 9 از بسیاری جهات خارق العاده است. او خاطرنشان می کند که سمفونی شماره 9 بتهوون اولین قطعه موسیقی بلند در آن زمان نبود، اما سایر آثار ساخته شده در آن زمان برای مدت زمان کوتاه تری نواخته شدند. در مقابل، سمفونی نهم بتهوون یک اثر 74 دقیقه ای است که تنها از چهار موومان بلند تشکیل شده است.

آبرامز می گوید: «تناسبات حرکات به تنهایی شگفت انگیز است». وی می افزاید: هر یک از چهار موومان سمفونی شماره 9 بتهوون نمونه ای از یک بیانیه موسیقایی منسجم است و بیش از نوآوری استفاده از گروه کر در یک سمفونی بود که سمفونی شماره 9 بتهوون را به اثری انقلابی در تاریخ تبدیل کرد. از موسیقی.” . در آغاز آخرین موومان، بتهوون عناصر سه حرکت قبلی را تکرار کرد. به گفته آبرامز، این یک تکنیک بسیار غیر معمول در آن زمان بود.

انرژی و روح در سمفونی شماره 9

این سمفونی هنرمندان را در سراسر طیف فرهنگی از جمله ژانرهای مختلف موسیقی مدرن و آوانگارد تحت تاثیر قرار داده است. آهنگساز بریتانیایی گابریل پروکوفیف، نوه سرگئی پروکوفیف آهنگساز مشهور روسی، در سال 2011 به سفارش یک ارکستر فرانسوی، کار جدیدی به نام ریمیکس سمفونی نهم بتهوون که تلفیقی از موسیقی کلاسیک و الکترونیک است، خلق کرد. اجرا می کرد

پروکوفیف در مصاحبه ای برای مستند «نهم بتهوون: سمفونی برای جهان» ساخته سال 2020 گفت: بسیاری از تکنیک ها و رویکردهای بتهوون به ویژه پایان های اوج او و احساس انرژی و انگیزه در آن اثر. امروزه ما آن را در همه جا پیدا می کنیم، به خصوص در موسیقی رقص و موسیقی الکترونیک.”

برای بیش از یک قرن، سمفونی شماره 9 نقشی نمادین در صنعت ضبط ایفا کرده است. با توجه به محبوبیت مداوم آثار بتهوون، شرکت های ضبط به دنبال انتشار قطعات ضبط شده تجاری از آن سمفونی خاص از سال 1923 بودند. با این حال، ضبط های اولیه نمی توانستند با کل سمفونی مطابقت داشته باشند. سپس، در حدود سال 1980، دو شرکت ضبط، سونی و فیلیپس، در مورد مدت زمان فرمت لوح فشرده دیجیتال جدید با کمی بیش از 74 دقیقه در هر سی دی وارد مذاکره با یکدیگر شدند.

به گفته مهندس فیلیپس، جوپ سینجو، که نقشی کلیدی در توسعه این فناوری ایفا کرد، آکیو موریتا رئیس سونی و همسرش اصرار داشتند که قالب جدید مطابق با اجرای کامل سمفونی شماره 9 طراحی شود. با این حال، روایت های تغییر یافته دیگری نیز وجود دارد. در مورد این. در نتیجه، او مطمئن نیست که تصمیم دو شرکت برای ساخت سی‌دی‌هایی با قابلیت ضبط بیش از یک ساعت موسیقی، به طور خاص برای یافتن سی‌دی با سمفونی شماره 9 بتهوون بوده است.

سمفونی حسن نیت

در چهارمین موومان سمفونی شماره 9 پیامی برای صلح با طنین خاصی گنجانده شده است. در بخشی از آن، بتهوون سمفونی را با دو ساز مرتبط با موسیقی ترکیه و ترکیه ترکیب کرد: طبل باس و سنج. به گفته پروکوفیف، در زمان حیات بتهوون، اروپایی ها علیه ترک ها تبعیض قائل بودند و از سازها و سبک های موسیقی ترکی در آثار خود استفاده نمی کردند.

سمفونی شماره 9 بتهوون در سال 2006 توسط ارکستر دیوان غربی-شرقی، گروهی از نوازندگان جوان اجرا شد. این اجرا بخشی از کمپین حل بحران در خاورمیانه بود.

ویدئوهای موجود در یوتیوب از اجرای سمفونی شماره 9 بتهوون میلیون ها بار توسط مخاطبان دیده شده است. آرزوی بتهوون این بود که سمفونی “خوبی” را در میان انسان ها ایجاد کند و کار او همچنان الهام بخش دیدگاه یک بشریت متحد است.


* کنترالتو نام یک محدوده صوتی در موسیقی و نوعی صدای زن در آواز و اپرا است.

* اصطلاح «سمفونی کر» زمانی به کار می رود که آهنگساز از متنی با کلمات یا شعر استفاده می کند، اما هدف اصلی او خلق اثر سمفونیک است. در این سبک آهنگساز با استفاده از متن، حرکت و تکرار کلمات و تنظیم های مختلف سعی می کند اهداف سمفونیک و غیرروایی را در موسیقی دنبال کند. همچنین متن شعر اغلب هدف اصلی قطعه را مشخص می کند و در این صورت است که ارکستر نقش مهمی در انتقال ایده به گروه کر و تک نوازان دارد. اما با وجود اینکه بر سمفونیک بودن اثر تاکید شده است، سمفونی کرال حتی در قسمت هایی که خوانندگی وجود ندارد، تحت تاثیر روایتی خارج از موسیقی است.

*حرکت یعنی قسمت کاملی از یک قطعه موسیقی بزرگتر که شروع و پایان خاص خود را دارد. آثاری مانند سمفونی، کنسرتو و سونات هر کدام از چندین موومان تشکیل شده اند. گاهی یک حرکت یک اثر در کنسرت اجرا می شود، اما اجرای هر اثر موسیقایی زمانی کامل می شود که تمام حرکات آن اجرا شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *