تلویزیون بی‌خیال گربه‌های عیاری شد؟ بازگشت «۸۷ متر»

سال گذشته مهدی نقویان، رئیس سیمافیلم گفته بود که مجموعه تلویزیونی «87 متر» قرار است از یکی از تریبون ها پخش شود اما تا زمانی که خود کارگردان سریال به این موضوع رسید، خبری از مخاطبان نشد. کار چند روز پیش و خبر او گفت که بعد از مدت ها بلاتکلیفی بالاخره این سریال شانس آورده و روی آنتن خواهد رفت.

به گزارش فرهیختگان، بحث فقط پخش یا عدم پخش سریال 87 متر نیست. موضوع اینجاست که سانسور و حتی توقیف سریال‌های تلویزیونی از گذشته ادامه داشته و در دوره مدیریت جدید بر اساس وعده‌ها و شنیده‌ها نوع دیگری از برخورد با سازندگان، هنرمندان و سلبریتی‌ها در دستور کار قرار گرفت. فاصله و فاصله ای که پیش از این بین برنامه سازان و مدیران رسانه ملی وجود داشت. آن را عمیق تر نشان می دهد

پیمان جبلی از ابتدای حضور در سازمان به عنوان سرپرست این رسانه ملی همواره بر استفاده از تمامی امکانات سخت افزاری و نرم افزاری برای جلب توجه مخاطبان تاکید کرده بود. تاریخچه این رویکرد در نظرات ایشان قابل بررسی و بررسی است و در این زمینه می توان قول و فاصله آن با عمل را تأیید کرد.

از ابتدای دوره مدیریت جدید او و همچنین دیگر مسئولان تلویزیون متوجه می شویم که این تمام ماجرا نیست و مدیران سازمان بارها با نگاهی نه چندان مثبت به مقوله حضور سلبریتی ها واکنش نشان داده اند. وقتی باد تحول در ساختمان شیشه ای صدا و سیما جام جم می وزید، تصور می شد بر اساس تصمیمات جدید دیگر نگاه مثبتی به سلبریتی ها و حضورشان در سازمان وجود نخواهد داشت.

وحید جلیلی، معاون فرهنگی سازمان صدا و سیما از ابتدای حضور در این سمت نگاه خاصی به حضور چهره های سرشناس در رسانه ملی نداشت و بی باکانه نگاه منفی خود را در این زمینه منتقل می کند. با توجه به شنیدن و نظر مخاطبان صدا و سیما.

وی در گفت و گو با ماهنامه سوره گفت: می گویند جریان رسانه ای متنوع، رنگارنگ، پر رونق و پرمخاطب داشتیم و به یکباره افول کرد! علت اینکه تحول لازم و ضروری شد این بود که فرمودید اجازه دهید از آرمان ها کوتاه بیاییم و خط سبز را اجرا نکنیم تا به سلبریتی ها بستری بدهیم که برای ما مخاطب بیاورند تا نظام قوی شود. بعد از 20 سال چه اتفاقی افتاد؟ هم حاضران افتادند و افتادند و هم آنهایی که کشته شدند از جبهه دشمن کشته شدند.

حتی سایر مدیران رادیو نیز کم و بیش این دیدگاه را داشتند و مدام بر حذف هر گونه فعالیت سلبریتی‌محور، مجری‌محور و تهیه‌کننده‌محور که با سیاست‌های رسانه ملی مغایرت داشت، تاکید می‌کردند و در عوض از مدیریت منطقی و همکاری اصولی بین مردم صحبت می‌کردند. رسانه ها و چهره ها و تلاش جدی برای جلوگیری از تکرار آسیب ها. گذشته را رها کردند و این مهم را در دستور کار خود و زیردستانشان قرار دادند.

آنها به مردم القا می کردند که دوران تبلیغات برنامه ریزی نشده سلبریتی ها گذشته است و روال سابق همکاری با افراد به اصطلاح مشهور با تغییرات جدی روبرو شده است. طولی نکشید که نگاه به ظاهر تغییر ناپذیر مدیران سازمان در برخورد با موضوع مهم برخورد با سلبریتی ها رنگ باخت و کمرنگ شدن مخاطبان رسانه ملی آنها را به این فکر انداخت که باید از همه ظرفیت های موجود برای بازگشت استفاده کنند. چهره های خشمگین و هنرمندان رسانه ها به صدا و سیما. آب به جو برمی گردد و مردم راضی به تماشای دوباره برنامه های تلویزیون می شوند.

در همین راستا علی فروغی مدیر شبکه سه سیما در جلسه توجیهی اصحاب رسانه و مفاخر که در آذرماه 1402 در بیرجند برگزار شد، اظهار داشت: از حضور مشاهیر متعهد به انقلاب و چهره های شکسته استقبال می کنیم. هنجارهای فتنه 1401 در صورت توبه می تواند به رسانه ملی بازگردد. هنرمندان و چهره های مردمی قطبه علاقه مند به نظام و انقلاب هستند و مایل به همکاری با رسانه ملی هستند و ما نیز از حضور این چهره ها در برنامه های مختلف صدا و سیما استقبال می کنیم.

شاید با برخی سلبریتی ها اختلاف سلیقه داشته باشیم اما آنها دشمن ما نیستند و آغوش صدا و سیما برای همه هنرمندانی که می خواهند برای مردم و نظام کار کنند باز است و منعی ندارد. حتی ریاست سازمان نیز پس از تعاملات صورت گرفت و با در نظر گرفتن نگاه منفی مخاطبان به عدم حضور چهره های معروف و حتی محبوب در رسانه ملی در حاشیه اختتامیه جشنواره تلویزیونی مستند در آذر 1402، تلویحا سخنان گذشته خود و مدیرانش را پس گرفت و در خصوص بازگشت سلبریتی ها به جام جم افزود: اگر بخواهم در چند جمله بگویم چهره ها باید در خدمت مردم، کشور، ارزش ها، اعتقادات و فرهنگ اصیل ایرانی باشند. دست همه چهره هایی که در این عرصه حضور دارند برای همکاری با رسانه ملی به گرمی بفشارید درهای صدا و سیما همیشه به روی آنها باز است و امیدواریم چهره ها در را به روی خود نبندند و از ظرفیت استفاده نکنند. از رسانه ملی خوب است.”

حال که مدیران سازمان صدا و سیما مصمم به به دست آوردن دل مخاطبان هستند و یا چنین تظاهر می کنند، بد نیست به چند مورد از تغییر موضع آنها در برخورد با سلبریتی ها و هنرمندان شناخته شده نگاهی بیندازیم. به عنوان نمونه با روند تحولات و پذیرش واقعیت های برنامه نویسی توسط مسئولان ذیربط همراه شوند.

دردسر و دردسر به نام گربه

کیانوش عیاری در بخشی از برنامه استودیو هشت رادیو شو از پخش سریال 87 متری از شبکه یک سیما خبر داد. اما تاریخچه اخبار مربوط به پخش یا عدم پخش این سریال را باید در گذشته جستجو کرد. این سریال از سال 1395 آغاز شد و پس از وقفه های مختلف در مسیر تولید، تصویربرداری سریال در زمستان 1397 به پایان رسید و برای پخش در اختیار این سازمان قرار گرفت. در حالی که مخاطبان با خاطره خوشی که از تماشای سریال روزگاریب به دست آورده بودند منتظر پخش 87 متری بودند، ناگهان اعلام شد که این سریال نه تنها در مرداد 1400 از شبکه یک سیما پخش می شود، بلکه این احتمال نیز وجود دارد. این سری به پلتفرم های دیگر منتقل می شود. دارد.

اما این تمام ماجرا نبود و عیاری حضور گربه ها در صحنه های داخلی و خارجی سریال را یکی از دلایل پخش نشدن کارش از تلویزیون عنوان کرد و این موضوع با واکنش صدا و سیما مواجه شد. پس از این اظهارات بود که شبکه یک سیما در پاسخ به مدیر 87 متری گفت: برخلاف ادعای آقای عیاری، سابقه پخش سریال های مختلف از تلویزیون حاکی از آن است که نمایش برخی از حیوانات مانند گربه و پرنده در نمایش یک مکان است. خطا و حذف نیست، اما نمایش تصاویر مکرر، غیرضروری و نامناسب در صحنه های سریال برای نشان دادن حرکت حیوانات در محیط خانه توسط منتقد هشدار داده شد و تصاویری مانند غذا دادن به گربه در سریال بود. توسط بازبین مورد انتقاد قرار نگرفت و فقط تصاویر تکراری مشکل ساز بود.

حالا به نظر می رسد با صحبت های مدیران تلویزیونی نمایش تصاویر مکرر و غیر ضروری گربه ای مشکل پخش سریال 87 متر به پایان رسیده است و این سریال پخش خواهد شد.

جشن ایرج طهماسب دوباره در منزل مجری برگزار شد

ایرج طهماسب، برنامه ساز پرطرفدار و خاطره انگیز تلویزیون، سال ها «کلاه قرمزی» را برای این سازمان تولید کرد و بازخوردهای بسیار مثبتی از مخاطبان دریافت کرد، اما ماه عسل طولانی بین طهماسب و صداسیما در سال 1396 به پایان رسید و او به تنهایی بر سر راه افتاد. جاده برنامه سازی برای طیف وسیعی از مخاطبانش از کودک گرفته تا بزرگسال با کمک تریبون ها و چند سالی رادیو و تلویزیون را در این مسیر تنها گذاشت. اما مدیران جدید پس از کش و قوس های فراوان توانستند با طهماسب برای حضور مجدد در جام جم به توافق برسند و بار دیگر رابطه خود را با این هنرمند پیشکسوت آغاز کنند.

فرزاد حسنی و حضور مجددش در تلویزیون

محسن برمهانی قائم مقام سیما در دی ماه 1402 در مصاحبه ای که در خصوص حضور مجدد برندها در تلویزیون ترتیب داد، اعلام کرد که تمامی برندهایی که در این سال ها در سازمان صداوسیما به موفقیت رسیده اند جزء دارایی های صداوسیما هستند و سازمان به آنها نمی دهد. تا هر نام تجاری و در مذاکرات با همه آنها در حال انجام است. یکی از این برندها یا چهره ها فرزاد حسنی بود که قائم مقام این سازمان علنا ​​از حضور مجددش در تلویزیون خبر داد. حسنی در نوروز 1403 اجرای برنامه «ای نسیم سحری عید شد» را در شبکه نسیم بر عهده گرفت و توانست نظر مثبت منتقدان و مردم را نسبت به اجرای خود جلب کند و دل مدیران تلویزیون را نیز به دست آورد.

مثال ها به اینجا ختم نمی شود و این تغییر رویه را می توان به وضوح در مدل برنامه سازی رادیویی مشاهده کرد. رسانه نه تنها امکان انتقال پیام به دیگری را دارد و چنان محیطی فراگیر در اختیار کاربران خود قرار می دهد که اگر نتوانند از آن به درستی استفاده کنند، تعامل خود و مخاطب خود را از دست می دهند و پس از پایان کار، نوشدارویی برای بازگشت مخاطب نیست. اعتماد از دست رفته را بازگردانید و بافت های آسیب دیده را التیام بخشید. در هر صورت باید اقدام مدیران سازمان در تغییر نگاه به استفاده از ظرفیت سلبریتی ها و چهره های سرشناس را به فال نیک گرفت و آنها را به ادامه این رویکرد تشویق کرد تا رسانه ملی بتواند در تولید برنامه هایی برای مردم با سهولت بیشتری از شر لبه های نامرتب خلاص شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *