چرا فیلم رستاخیز هنوز اجازه اکران ندارد؟

بیژن میرباقری درباره ارتباط عاشورا با سینما و تولیدات عاشورایی در سینما و تلویزیون گفت: گسترش شبکه پخش باعث کاهش تولیدات عاشورایی شده است زیرا این گسترش پاسخگوی نیاز مخاطبان و تلویزیون است که وظیفه تولید فیلم های مذهبی را بر عهده دارد. و سری، این وظیفه برداشته شده است.

به گزارش ایرنا، کارگردان فیلم ربوده شده با بیان اینکه تولیدات سال های اخیر در این حوزه جذابیتی برای مخاطب نداشته است، تاکید کرد: فیلم هایی که اخیرا با عنوان تولیدات ویژه محرم ساخته شده است نتوانسته اند چشم مخاطب را پر کند در نتیجه، مخاطب به جای تماشای فیلم یا سریالی که مکرراً از ارزش‌های دینی صحبت می‌کند یا در لایه‌های تاریخی به درستی توجه نمی‌کند، به مراسم مذهبی برود.

میر باقری درباره نحوه بازنمایی عاشورا در سینما توضیح داد: واقعه عاشورا در این 1400 سال توسط مردم تکرار و حفظ شده است. حال فیلمسازان در مرحله بازنمایی چه چیزی به آن اضافه می کنند؟ هیچ ارزش افزوده ای وجود ندارد و وقتی به طور مکرر در مورد یک رویداد صحبت می کنیم، گویی می خواهیم مفهوم جدیدی از این رویداد تولید کنیم. واقعه عاشورا در طول این 1400 سال بارها توسط مردم تکرار و نگهداری شده است. حالا فیلمسازان در مرحله بازنمایی چه چیزی به آن اضافه می کنند؟ هیچ ارزش افزوده ای وجود ندارد.

وی با اشاره به فیلم Day of Event اظهار داشت: Day of Event حرف جدیدی از این واقعیت زد. به همین دلیل این ارزش ثانویه به فیلم ارزش داد و باعث ماندگاری آن شد. باید در مورد مسائل دینی بیشتر تحقیق شود و ساختارهای نمایش های مذهبی را تغییر دهیم تا مخاطب علاقه مند شود.

این تهیه کننده سینما به چند فیلم اکران نشده درباره واقعه عاشورا اشاره کرد و افزود: وقتی فیلمی تولید می شود اما جلوی اکران آن گرفته می شود و سنگ اندازی می شود مردم و دیگر سینماگران نیز سینمای عاشورا را رها می کنند. فیلم رستاخیز همچنان اجازه اکران ندارد و این یعنی یک فیلم سینمایی به دلیل حساسیت این اتفاق مغفول می ماند و فیلمسازان خود به خود سراغ این مضامین نمی روند و سرمایه و وقت خود را به خطر نمی اندازند.

کارگردان فیلم جهنم، جهنم، بهشت ​​واقعه عاشورا را بر اساس تصویر دانست و گفت: در این سال ها شعرهای زیادی در این باره سروده شده و آن اشعار مملو از تصاویر شاعرانه است، اما تصویری که شعر می سازد بسیار بهتر است. بیشتر از اینکه در قالب سینما تصویر شود. باید اجازه دهیم واقعه عاشورا در حوزه تصویرسازی شاعرانه باقی بماند. به نوعی نمی توان عاشورا را به تصویر کشید. زیرا این پدیده سالهاست که در شعر وجود دارد و تصویر گویای عمق موضوع نیست.

وی ادامه داد: عاشورا 1400 سال است که در شعر خود را نشان داده و همچنان در شعر باقی مانده است. چون سینمای ما با شرایط و تجهیزاتی که داریم نمی تواند تصویر عاشورا را در حد و اندازه اش نشان دهد و از ذات عاشورا در شعر عقب است. شعر صوت و لحن دارد و این لحن دلنشین است. تصویر، اما بدون مو. نمی تونی روی عکس گریه کنی تصویر ترانه و نوحه را ندارد. بنابراین ما نمی توانیم تصویر مرثیه ای داشته باشیم.

میر باقری به تصویر کشیدن عاشورا در سینما را سخت دانست و گفت: نمی توان عاشورا را به گونه ای به تصویر کشید. زیرا این پدیده سالهاست که در شعر وجود دارد و تصویر گویای عمق موضوع نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *