جشن بی‌‏رونق تئاتر فجر؛ دعوت از بی‌چیزترین‌ها!

چهل و یک جشنواره بین المللی تئاتر فجر در شنبه عصر 23 فوریه با یک اختتامیه قابل قبول به کارگردانی نیما دهگان به پایان رسید. بسته شدن کدام بخش از آن با عنوان “فریاد زدن شما با شما” رویدادی بود که باعث شد جشنواره تئاتر فجر یک رویداد مهم نباشد.

به گفته وطن ، اتفاقی که در این بخش افتاد ، تصویر کسانی بود که سالها از صحنه خارج شده اند. کسانی که متنی را با صدای تئاتر ، سینما و بازیگر تلویزیونی می خوانند ، اولین نمایشنامه نویس مدرن ایرانی ، میرزا فتح علی آخوندزاده.

مادری که نام کوچک فرزندان خود را فراموش نکرده است ، حتی اگر سالها از آخرین جلسه خود در تئاتر تاریک بوده است. او روی تصویر روکش های بحرام خود است. بیضه ، علی ؛ رافی ، فرهاد ؛ مهندس فقیر ، Alirezaish ؛ نادر ، آهنگ او ؛ سامینی ، سه نفر از محمدش ؛ رحمانیان و Charmshir و برابر ، حمیدش ؛ امجاد و … او گفت که اگر راهی برای بازگشت آنها وجود نداشته باشد ، می داند که این صحنه صحنه نخواهد بود.

آشکار کردن تصویر این کودکان برای سالها در سالن جایی که سید عباس صالبی ، وزیر فرهنگ اسلامی و معاون هنری وی ، اولین مخاطبان او بود ، نشان داد که چرا جشنواره تئاتر فاژر ، از جمله دوره چهل سالگی ، می تواند یک جشنواره نباشید.

استخر روشن ،

جشنواره تئاتر فجر ، این جشنواره که در سال اول همان سال برگزار شد ، و دبیران آن ، طاها عبدخدی ، با دبیر دوره چهل و یک دوره خیلاله تگیانیپور به پایان رسید ، هرگز حاشیه کمتری نداشته است. حومه دوره اخیر ، اما مهمتر از همه ، احتمال بروز مکرر در طول دوره سی و دو را تقویت می کند.

هنگامی که شرایط جشنواره و تئاتر از روند برنامه ریزی شکایت می کنند ، اسماعیل آلیزاد ، که قبلاً به عنوان دبیر انتخاب و معرفی شده بود ، شکایت کرد. تغییر مدیر کل هنرهای نمایشی و تکالیف مدیر کل به آتاباک نادر ، رونمایی از اواخر شورای سیاست جشنواره و برگزاری جلسات خود بدون حضور خیلاله تخیانیپور ، دبیر این جشنواره ، بیشتر یادآور روز بود قبل از جشنواره

به حدی که تقیانیپور ، که دلایل پذیرش جشنواره در جشنواره را خوانده است ، تأیید کرد که پس از تغییر جشنواره فیلم فجر ، وی زمزمه هایی را شنیده بود که جشنواره تئاتر فاجر برگزار شده است ، اما سعی کرده است تا آنها را زمزمه کند ” ” بخوانید ، توجه نکنید. با این حال ، این جشنواره در مراسم افتتاحیه در هتل نور هیات از سه شنبه 2 فوریه آغاز شد و روز شنبه 13 فوریه در سالن وهدات به پایان رسید. جشنواره ای که برخی از نمایش ها در خارج از تهران زندگی می کنند ، گروه هایی از محسهر ، یزد ، آهواز ، بوژنورد و شیراز درخشان می شوند و فرصتی برای دیدن پیدا کردند.

نمایشنامه هایی که در بخش بررسی تئاتر ایران اجرا شده است ، اما همه آن چیزی نبود که در طول سال روی صحنه رفت. از آنجا که بسیاری از افراد تئاتر حرفه ای ترجیح می دهند مسیر شخصی خود را ادامه دهند و تمایلی به حضور در جشنواره ندارند. اجراهای بخش بین المللی نه تنها به ذهن خطور نشد ، بلکه این سؤال را مطرح كردند كه چرا وقتی نمی توان دعوت شد ، حضور صنایع دستی من قابل دعوت نیست؟

درخشش جوانان از خارج تهران

Mojtaba Rostamifar ؛ برنده مجسمه جشنواره ، دیپلم افتخاری و جایزه نقدی برای کارگردانی و طراحی منتخب نور و امید خسوی ؛ برنده مجسمه جشنواره برای طراحی صدا ، بارها و بارها نام Lam Play را در جشنواره بسته شدن در سالن Vahdat افزایش داد. در میان سیل های پرشور با احساس غرور. لام ، نوشته شده توسط Mojtaba Rostamifar و Ali Rostami و به کارگردانی Mojtaba Rostamifar از Ahvaz ، در سالن Samandarian تئاتر ایرانشاهر به صحنه آمد.

نمایشنامه ای با یک طراحی صدا و طراحی حرفه ای در مورد میکروبیولوژیست شهر ، همسرش ، که بازیگر تئاتر است ، دختر همسرش که می خواهد بازیگر تئاتر شود ، مردی که یک دختر را دوست دارد و زنی که فکر می کند او بود درست نرسید و سمپاش. علاوه بر توجه به لام ، گواهی قدردانی و جایزه نقدی بهترین بازیگر زن نیز هاگار آنباکی را به دلیل بازی در بازی داگار دریافت کرد.

“Dagar” توسط Gholamreza Khazri ، به کارگردانی ساحل صالبی ، توسط سی و دومین جشنواره تئاتر استان بوشر انتخاب شد و مستقیماً به جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی شد. عبدالرسزا ناصری همچنین گواهی تقدیر و جایزه نقدی را برای استرالیا دریافت کرد و مجسمه این جشنواره ، دیپلم افتخار و جایزه نقدی ، به “Fox Hunting Royals” Bojnourd اهدا شد. “Fox Hunting Rabits” همچنین مجسمه جشنواره ، دیپلم افتخاری و جایزه نقدی برای ابراهیم آدلنیا را در بخش نمایشنامه نویسی به ارمغان آورد.

حمید رضا شاهاماتی و ابولفازل حسینیوپور همچنین برای نوشتن “جمهوری” از یزد موفق به کسب گواهی قدردانی و جایزه نقدی شدند. “در نزدیکی جمهوری” همچنین گواهی قدردانی و جایزه نقدی برای حمید رضا شاماتی به ارمغان آورد. در این میان ، تشویق های پرشور و کنونی گروه های خوزستان و سیستان -کالوچستان ، که گروه های دیگر خود را به گرمترین راه ممکن تشویق می کردند ، چیزی بودند که نمی توان آن را نادیده گرفت.

همه اینها ، اگرچه نقش تعیین کننده جشنواره بین المللی تئاتر فجر را در دیدن هنرمندانی که در خارج از تهران زندگی می کنند ، نشان می دهد ، اما به عنوان علی جعفری فن ، عضو انجمن ملی منتقدین تئاتر ایران ، ما باید سرانجام تکالیف خود را با تئاتر استان روشن کنیم. در جشنواره تئاتر فجر.

با اشاره به اینكه سه گانه انتخاب جشنواره های استانی (تیرانداز سیما ، ابراهیم گلدارزاده و هادی هاشمی) ، وی به جای این سه نام ، هیچ نام دیگری ندارد ، به این ترتیب ، به این روش گفت: “ناتوان و مبتذل تماشاگر این فیلم ؛ اگر می خواهید ، این راه نیست.

گذراندن تمام وقت در سراسر کشور ، کار و زندگی ، آماده شدن برای جشنواره تئاتر استانی ، رقابت در جشنواره استانی ، انتخاب شدن ، انتخاب و سپس برش سر خود با روشی ناقص و دفاعی امکان پذیر نیست. بشر هدف از این همه چیست؟ آیا تئاتر جشنواره تئاتر فجر است؟ یک روز یک جشنواره در منطقه برگزار می شود ، نه یک روز. یک روز یک روز کنفرانسی در مورد برندگان تئاتر استان برگزار می کنید. شما یک روز تئاتر را می بینید ، یک روز در سراسر کشور می روید. آیا شما یک پدر دارید یا به قصد کشتن چراغ ها آمده اید؟ “

“من هیچ ارتباطی با نام آثار منتخب برای حضور در جشنواره تئاتر فجر ندارم ، که قطعاً قابل احترام و عزیز است ، اما کدام یک از اعضای محترم جشنواره فاجر یا دبیر جشنواره فاجر قادر به پنج دقیقه در این مورد است روش.

نمایندگان تئاتر بدن

از نارضایتی های هنرمندان تئاتر که در خارج از تهران زندگی می کنند ، که برخی از آنها در پایان جشنواره با حضور وزیر فرهنگ اسلامی مطرح شده اند ، درباره بخش بررسی تئاتر ایران نمی توان نادیده گرفت که “تئاتر حرفه ای یک دوره pdicine است. و برخی از اجراهای باکس آفیس ترجیح می دهند در طول جشنواره ادامه دهند و از مخاطبان خود استقبال کنند.

عملکرد آثاری که بین دسامبر و 3 دسامبر در سالن های درام در سراسر کشور اجرا شد ، آثار این بخش را با عنوان “بررسی تئاتر ایران (عملکرد صحنه)” تشکیل داد. در این میان ، در قسمت اول ، آثار برای بخش بررسی بارگذاری شدند و در بخش دوم بیش از 5 اثر. به این ترتیب ، این دو نمایش توسط 4 نفر مورد بررسی قرار گرفتند و 2 نفر از آنها به مرحله نهایی رسیدند.

این آثار توسط حسین مشرواستان ، شاهرام زارگر ، هوشام ماراد ، آشا مهرابی و مسعود ملکوتی انتخاب شدند. جدا از اعتراض برخی از گروه ها که به این بخش نرسیده اند ، هیچ گروهی وجود نداشتند که اساساً تمایلی به ارسال کار خود به رقابت احتمالی در جشنواره نداشته باشند.

با این حال ، Hojjatoleslam محمد مهدی بهدروند ، مشاور چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر ، با اشاره به نقاط قوت و ضعف جشنواره ، با اشاره به آنچه اصلاحات در بخش های اجرایی “، از” حذف قسمت سنتی نمایش و تمرکز بر روی بخش های سنتی نمایش و تمرکز بر روی بخش های اجرایی و تمرکز بر روی بخش های اجرایی کار جدید و به جای اینکه مجدداً اجراهای قدیمی تر را انجام دهیم ، با هدف افزایش جذابیت و نشاط جشنواره انجام می شود. با این حال ، نمی توان نادیده گرفت که این دو اثر را نمی توان به هیچ نماینده ای از کل و آینه همه اجراهای روی صحنه بین دسامبر و دسامبر نسبت داد.

غیرحرفه ای ترین را دعوت کنید

کیفیت نمایشنامه ها در چهل جشنواره بین المللی جشنواره فجر یکی دیگر از نقاط ضعف این رویداد بود. اجراهای Mojgan Vakili ، مدیر بخش بین المللی جشنواره تئاتر FAJR ، در یک کنفرانس خبری گفت: “سه اثر از کشورهای مختلف به دنبال حضور در این رویداد هنری بودند.” به اختیار برگزار کنندگان جشنواره ، بخش بین المللی غیر رقابتی است و قابل توجه است که هنرمندان پنج کشور مانند روسیه ، نروژ ، سوئد ، کانادا ، کشورهای آفریقایی و غیره در این تماس شرکت کردند. “

چرا علی رغم مشارکت هنرمندان واکیلی ، نروژ ، سوئد و … سرانجام ، یک کار با کیفیت پایین از ارمنستان ، قرقیزستان ، تونس ، عراق ، پرتغال ، روسیه و ازبکستان از جمله هفت اثر صحنه و دو خیابان نمایش این سؤال را نشان می دهد. بدون جواب است این “امکان برخورد با شرکتهای مهم تئاتری بسیار مطلوب نیست و باید به انزوا فرهنگی تئاتر این کشور عادت کند.” این یک نکته دردناک است که چاره ای جز پذیرش آن ندارد.

این نکته همچنین در کنفرانس خبری جشنواره توسط Taqiyanipour ذکر شد – اگرچه او با ادبیات ویژه خود بود. وی گفت: “ما جبهه درست و دروغین را به وضوح در منطقه می بینیم ، کشورهایی وجود دارند که سبک وزن دارند و ممکن است در جبهه کاذب باشند و نه به جشنواره.” علی رغم انزوا فرهنگی اجتناب ناپذیر تئاتر این کشور ، تسیانیپور ادعا کرد که سطح کیفیت نمایشنامه های بخش بین المللی قطعاً بهتر از سه سال گذشته است. این ادعا توسط جشنواره روی صحنه اثبات شد.

جشن

به طور کلی ، آنچه در چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر گرفته شده است ، به جز در آثار تولید شده توسط هنرمندان ساکن در خارج از تهران- با وجود انتقاد از روند و چگونگی انتخاب این آثار- نه قابل توجه و نه قابل توجه. چهل دوره ای با حضور منشی که در کنار او بود بیش از هر چیز دیگری بود. حتی اگر مشاور دبیر آن ، Hojjatoleslam محمد مهدی بهدروند ، معتقد است که جشنواره تئاتر FAJR امسال با رویکردهای جدید و اصلاحات ساختاری در مقایسه با دوره قبلی ، تغییرات قابل توجهی را تجربه کرده است. ادعایی که در طول جشنواره در تئاتر تاریک و زیر نور صحنه برعکس بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادات سردبیر:

تبلیغات متنی