آقای حسن فتحی! تکلیف ما با آخرین ساخته شما دقیقاً چیست؟

فیلم مست عشق بالاخره پس از جنجال های فراوان اکران شد و در اولین روز اکران عمومی خود رکوردی عظیم از خود به جای گذاشت و توانست با جذب 51 هزار بیننده رکورد فروش روز اول را از آن خود کند. مجموع فروش این فیلم در روز اول 3 میلیارد و 600 میلیون تومان بوده است.

به گزارش برترین ها، جدیدترین ساخته حسن فتحی یکی از مهم ترین فیلم های چند سال اخیر است که جنجال های زیادی پیرامون آن شکل گرفت و حالا پس از چند سال اکران شده است. یکی از پروژه های مهم و بین المللی سینمای ایران در مورد شخصیت محبوب عارفان و صالحان مولانا جلال الدین محمد بلخی است. در ادامه مروری داریم بر متن، حواشی و اطلاعات فیلم مست عشق.

بازیگران و عوامل فیلم مست عشق

یکی از ویژگی های جذاب فیلم مست عشق ترکیب بازیگران آن است. ستارگان مطرح سینمای ایران و ترکیه همگی در این فیلم دور هم جمع شده اند و این فیلم را می توان یکی از مهم ترین و پر ستاره ترین فیلم های سال های اخیر دانست. پارسا پیروزفر بازیگر سرشناس و محبوب سینمای ایران در نقش مولانا و شهاب حسینی در این اثر با گریمی متفاوت و دیدنی در نقش شمس تبریزی بازی می کنند. حسام منظور یکی دیگر از بازیگرانی است که یکی از نقش های اصلی این فیلم، شخصیت حسام الدین چلبی (همراه و شاگرد مولانا) است.

بوراک توزکوپران بازیگر مطرح سینمای ترکیه در نقش سلطان ولد (پسر بزرگ مولانا) بازی می کند. بوران کوزوم دیگر بازیگر مطرح ترکیه ای است که در نقش علاءالدین (پسر مولانا) بازی می کند. اما شاید یکی از مهم ترین چهره های این فیلم هانده ارچل ستاره تلویزیون و سریال های ترکیه ای باشد که در مست عشق در نقش کیمیا خاتون (دختر مولانا) ظاهر شد. بنسو سورال در نقش مریم، سلما ارگچ در نقش کرا خاتون (همسر مولانا)، ابراهیم چالیکول در نقش اسکندر و خالد ارگانچ ستاره برجسته ترکیه که پیش از این در نقش اصلی در سریال دیدنی حریم سلطان در نقش پدر مولانا نقش اصلی را ایفا کرده است، از دیگر بازیگران این سریال هستند. این فیلم آنها فیلم هستند.

مهران برومند تهیه کننده این اثر است که این فیلم را با سرمایه گذاران کشور ترکیه تولید کرده و تمامی تصاویر در ترکیه ضبط شده است. فهیر عطاکو اوغلو، آهنگساز آثاری چون عمر و حریم سلطان، موسیقی این فیلم را ساخته و علیرضا قربانی موسیقی عنوان را اجرا کرده است.

خلاصه داستان

داستان مست عشق گوشه ای از زندگی «مولانا» و «شمس تبریزی» را در سال های 640 تا 645 هجری قمری به تصویر می کشد. این فیلم رابطه «مولانا» با «شمس تبریزی» و عشقی که به «شمس» داشت و تأثیر فراوان او در زندگی و اشعار «مولانا» و عشق و رابطه او با خدا و عرفان را به تصویر می‌کشد.

سوال بزرگی که مست عشق مطرح می کند

صفحه اینستاگرام فیلمتو که اخبار سینما را پوشش می دهد، درباره ساختار فیلم می نویسد: «مست عشق» حرف تازه ای درباره یکی از مرموزترین روابط انسانی دارد؟ آیا سازندگان مخاطب را به نکات مگو ارجاع می دهند؟ پاسخ منفی است. پس چرا باید «مست عشق» را ببینید؟ چون فیلم هویت مستقلی دارد و خوانش خاص خود را از موضوع دارد. بنابراین یکی از کارکردهای سینما تجسم شنیده ها و خوانده هاست. حتی اگر حرف جدیدی برای گفتن نباشد.

مهم این است که اکنون در ویترین سینمای ایران فیلمی وجود دارد که بخش هایی از زندگی شمس و مولانا را در کنار وقایع زمانه با اضافه شدن داستان، فضا، موسیقی، به روایتی سرگرم کننده تبدیل می کند. بازی های خوب و… اخیراً تا حد امکان سعی در رعایت انصاف و پرهیز از تشریع و تاکید اغراق آمیز بر جغرافیا (ایرانی بودن مولان) داشته است. چون هدف اصلی فیلم همان چیزی است که شمس بارها می گوید: عشق یا وظیفه؟ و آنچه مولانا را از مرحله زهد به عرفان می رساند، رهایی از قیود تکلیف و ورود به وادی عشق است.

روایتی عامه پسند با حضور گاه گاه مولانا

الهه آرانیان در روزنامه خراسان می نویسد: در «مست عشق» حضور مولانا به عنوان شاعر و عارف بسیار کم و بیشتر روایتی عاشقانه و معمایی از سرگذشت شمس تبریزی و آنچه بر او گذشت و اینکه آیا می بینید. مرده بود یا زنده شامل رفت و برگشت بین گذشته و حال و روایت اتفاقات قبلی و پل زدن به آنچه در حال رخ داده است به جذابیت فیلم کمک کرده است. در عصر مصادره اعیان و اعیان ایرانی، تأکید بر ایرانی بودن مولانا و تولد او در بلخ و نیز زبان محکم خط و استفاده از زبان رسمی فارسی در «مست عشق» جای تقدیر دارد.

تیتراژ پایانی فیلم با صدای علیرضا قربانی و آهنگسازی حسام ناصری از نقاط قوت آن است که در چند روز اخیر بازخورد خوبی از سوی مخاطبان دریافت کرده است. طراحی صحنه و طراحی لباس شخصیت ها نیز مناسب عصر مولانا در قرن هفتم هجری است. تعداد قابل توجهی از مخاطبان نیز از تدوین فیلم انتقاد کرده اند. به هر حال «مست عشق» را باید با همه کاستی هایش دید و امید بود که زندگی دیگر شخصیت ها و پیشوایان فرهنگ و ادب این سرزمین نیز به تصویر کشیده شود.

نظر کاربران چیست؟

آیدین سیارسری: ساخت فیلم درباره مولانا کار سختی است. اگر روی تحول درونی مولانا تمرکز کنید، برای مخاطب سینما جذابیتی نخواهد داشت. از سوی دیگر، اگر تضاد بیرونی اضافه شود و پرداخت هالیوود جسورانه شود، ممکن است دوستان دچار مشکل شوند. ترکیبی از Game of Thrones و Key of Secrets. پس همه چیز در مورد چیست؟

سون: به نظر من فیلم «مست عشق» ارزش دیدن را دارد و به غیر از بازیگران، موسیقی فوق العاده ای هم داشت. با این حال انتقاداتی مانند دوبله دیالوگ های ترکی و نبود صحنه های شمس و مولانا را می توان مطرح کرد. بازی هانده ارچل این بار عالی بود.

پرسفون: واقعاً عاشق مستی بودی؟ واقعا جز بازیگر زن زیبا و دکور باحال چی داشت؟

محدث: هانده ارچل مطلبی در مورد ماست عشق نذاشت، لااقل بگو آره من درگیر این موضوع بودم، بعد باید پوستر مست عشق را روی تیشرت هایمان چاپ کنیم، چرا، چون ایران با یک کشور خارجی کار کرده است. برای یک عمر ترکیه آنطور که باید خارجی نیست و شاید آنطور که باید ایرانی نیست.

مهرو: یه جورایی در مورد مست ها عشق بد میگی که جرات نمیکنی بگی خوشت میاد. درست است، این یک شاهکار سینمایی نبود. به همین ترتیب فتحی مجبور شد فیلم را بکشد.

ماندانا: «مست عشق» را دیدیم و فکر می کنم:

1: بازی شهاب حسینی حداقل نسبت به بازی ابراهیم چلیکل خوب نبود.

2: فیلمنامه خوب نبود، آنچه را که انتظار داشتم ندیدم، روایت های سطحی داشت.

3: جلوه های بصری زیبایی داشت.

4: اگر کتاب ملت عشق را بخوانید برایتان جذابیت بیشتری دارد; من نخوندمش!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *