عطار به روایت شفیعی کدکنی

چاپ یازدهم «رازنامه» عطار نیشابوری به سردبیری محمدرضا شفیعی کدکنی توسط انتشارات سخن منتشر و در دسترس علاقه مندان قرار گرفت.

به گزارش تسنیم، تعداد آثار منسوب به عطار در منابع مختلف متفاوت است، برخی برای او 114 اثر ذکر کرده اند. همانطور که عمر او 114 سال تخمین زده شده است; یعنی عطار به ازای هر سال زندگی خود یک کتاب نوشته است، در برخی منابع 44 و 66 اثر ذکر شده است. انتساب این تعداد اثر به یک نفر خالی از اسطوره های شکل گرفته پیرامون زندگی شاعر نیست، اما محمدرضا شفیعی کدکنی که تاکنون آثار عطار را تصحیح کرده است تنها هفت اثر را از آثار قطعی شاعر می داند. شاعر: التاجیر ​​الطیر، تذیرة الاولیاء، الهینمه. ، دیوان اشعار، اسرارنامه، مختارنامه و فلاب نامه.

«اسرارنامه» یکی از مثنوی های عطار و احتمالاً از نخستین آثار اوست که مانند دیگر آثار عطار بر بعد معنوی انسان تأکید دارد. این اثر مشتمل بر 3305 بیت در 22 مقاله است. سه مقاله اول به ترتیب درباره توحید و نعت پیامبر اکرم و فضایل خلفای صالح است.

این کتاب حاوی حکایت هایی است که پیام را به مخاطب منتقل می کند. به گفته محققین، عطار در این اثر به شیوه سنایی در ارائه حکایات نظر داشته است.

شفیعی کدکنی درباره ارزش شعر عطار و جایگاه آن در ادبیات فارسی معتقد است: شعر عطار از نظر تاریخی دومین قله شعر عرفانی فارسی بعد از شعر سنایی است و بعد از عطار بالاترین قله شعر عرفانی جلال الدین مولوی است. در این دریا سه موج بزرگ، سه موج بلند حیرت انگیز است: اولی سنایی، دومی عطار و سومی جلال الدین مولوی، سه اقلیم وسیع، سه کهکشان مستقل که فضای بی کران شعر عرفانی فارسی را احاطه کرده اند. و بدون اغراق شعر جهان و در عین اینکه کاملاً مستقل هستند به شدت به هم وابسته و مکمل یکدیگرند.

شعر عطار گاهی در نگاه اول خواننده را گیج می کند. اما صبر و آمادگی ذهنی برای یافتن راهی به این باغ لازم است. وقتی همدیگر را می شناسیم، می بینیم که در پس برخی ناسازگاری ها، چه سیستم منسجمی از احساس و اندیشه موج می زند.

شفیعی کدکنی درباره ارزش شعر عطار و جایگاه آن در ادبیات فارسی معتقد است: شعر عطار از نظر تاریخی دومین قله شعر عرفانی فارسی بعد از شعر سنایی است و بعد از عطار بالاترین قله شعر عرفانی جلال الدین مولوی است. در این دریا سه موج بزرگ، سه موج بلند حیرت انگیز است: اولی سنایی، دومی عطار و سومی جلال الدین مولوی، سه اقلیم وسیع، سه کهکشان مستقل که فضای بی کران شعر عرفانی فارسی را احاطه کرده اند. و بدون اغراق شعر جهان و در عین اینکه کاملاً مستقل هستند به شدت به هم وابسته و مکمل یکدیگرند.

شعر عطار گاهی در نگاه اول خواننده را گیج می کند. اما صبر و آمادگی ذهنی برای یافتن راهی به این باغ لازم است. وقتی همدیگر را می شناسیم، می بینیم که در پس برخی ناسازگاری ها، چه سیستم منسجمی از احساس و فکر موج می زند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *