دنیای توهمی و هزارتویی موریس اشر توانسته هنرمندان، طراحان، ریاضیدانان و زمین شناسان را مجذوب خود کند. به نظر می رسد طراحی ها و چاپ های سیاه و سفید با دقت و عجیب و غریب او از ناخودآگاه او سرچشمه می گیرد.
به گزارش فرادید، اشر شخصیتی منزوی و با دیدگاهی منحصر به فرد بود که در سال های پایانی عمرش به شهرت جهانی دست یافت و تا به امروز آثارش در نوع خود بی نظیر است.
به گزارش فرادید، اشر که در سال 1898 با نام موریتز کورنلیس اشر به دنیا آمد، یکی از پنج فرزندی بود که در خانواده ای ثروتمند در هلند بزرگ شد. خانواده او در سال 1903 به آرنهم نقل مکان کردند، جایی که اسکر مدرسه را شروع کرد، اگرچه او آنقدر از این تجربه ناراحت بود که آن را “جهنم” توصیف کرد.
او در نوجوانی اشتیاق خود را به هنر کشف کرد. این اشتیاق به او احساس جهت و هدف می داد. در سال 1917، اشر با یکی از دوستانش شروع به کار برای تولید یک سری آثار چاپی در استودیوی هنرمند هلندی، گرت استگمن کرد.
یادگیری هنرهای گرافیکی
خود پرتره، 1929
اشر ابتدا برای معمار شدن در مدرسه معماری و هنرهای تزئینی هارلم آموزش دید، اما یک معلم او را متقاعد کرد که به جای آن به هنرهای گرافیک روی بیاورد، جایی که لیتوگرافی و چاپ های چوبی را مطالعه کرد. با این حال، فرم ها و طرح های معماری همچنان بر زبان بصری او تا پایان کارش تأثیر می گذاشت.
سفر خانوادگی به ایتالیا در سال 1921 نیز او را به مناظر علاقه مند کرد. او مطالعات دقیقی روی درختان و مناظر انجام داد و بعداً آنها را به طرح های چاپی تبدیل کرد. یک سال بعد، او به سراسر اسپانیا سفر کرد و از مادرید، تولدو و گرانادا دیدن کرد و تحت تأثیر الگوهای اسلامی در الحمرای اندلس قرار گرفت.
San Giminiano، Usher، 1922 نسخه بلوک چوبی
تاثیرات ایتالیایی و اسپانیایی
بونیفاسیو، کورس، 1928
اشر در سال 1923 به ایتالیا بازگشت و اولین نمایشگاه انفرادی خود را در سیه نا برگزار کرد. او مجموعه ای از چاپ های خود را به نمایش گذاشت که تسلط و شیفتگی او را در تکرار الگوها نشان می داد. او تحت تأثیر نقاشی های دقیق و دقیق لئوناردو داوینچی و چاپ های دقیق آلبرشت دورر قرار گرفت.
در سیه نا، اِشر با جتا اوماکر، مسافر سوئیسی آشنا شد و عاشق او شد. این زوج یک سال بعد ازدواج کردند و در رم ساکن شدند. آنها سه پسر داشتند. در سال 1929، Escher به عنوان یک هنرمند تجاری مشهورتر شد و نمایشگاه های محبوبی را در هلند و سوئیس برگزار کرد. اما در اواسط دهه 1930، اشر و خانواده اش به دنبال ظهور فاشیسم از ایتالیا فرار کردند و به خانه جدیدی در سوئیس نقل مکان کردند.
این حرکت آغاز مرحله جدیدی در هنر اشر بود زیرا او با عزم بیشتر از الحمرا بازدید کرد و موادی را جمع آوری کرد که در هنر او به عنوان طرح های ریاضی و الگوهای هندسی ظاهر می شد، اما با فرم های بازنمایی که در آنها تعبیه شده بود. این آثار بعدها به عنوان چاپ های مسخ شناخته شدند، از جمله روز و شب (1935) و خزندگان (1943).
خزندگان، 1945، رنگ روغن روی بوم
قبل از جنگ و در زمان جنگ
دست با کره بازتابنده، سنگ نگاره 1935
خانواده اشر مدت کوتاهی را در اوکل در بروکسل گذراندند، جایی که اسچر «سریال واقعیت غیرممکن» خود را آغاز کرد، جایی که دو قلمرو جداگانه در یک قلمرو ادغام شدند، از جمله Still Life و Street (1937). سلف پرتره ها نیز موضوعات تکرار شونده در آثار او بودند، مانند سنگ نگاره نمادین او Hand with Reflecting Sphere (1935). پس از شروع جنگ، آنها به کشور اشر پناه بردند و در منطقه برن هلند ساکن شدند.
در این زمان، هنر اشر از الگوهای مثلثی به قلمروهای هنر و توهم تغییر کرد، مانند برخورد (1944) و رسم دست (1948) که مرزهای بین صفحه تصویر دو بعدی و توانایی آن در انتقال فرم و فضا. او می نویسد: «میکس دو بعدی و سه بعدی سرگرم کننده است. چنین اختلاط سطح و فضا و گرانش تمسخر آمیز».
دست های نقاشی، 1948، سنگ نگاره
دوران شهرت
در دهه 1950، اشر در حال خلق معروفترین آثار هنری خود بود، از جمله پازلهای معماری مانند نسبیت (1953)، که جذابیت تجاری برای او شهرت بینالمللی در سراسر اروپا و ایالات متحده به ارمغان آورد. تقاضا برای چاپ های او به حدی بود که او مدام قیمت های خود را برای جذب خریداران جدید افزایش می داد، اما فایده ای نداشت.
این بخش محبوب و قابل بازتولید آسان از هنر او و همچنین سبک شیک و گرافیکی او باعث شد که در طول زندگی اش کمتر مورد توجه نهادهای هنری قرار گیرد و از نظر تاریخی به ندرت در منتخب های هنری منتشر شده معرفی شود. با این حال، با شروع قرن بیست و یکم، نگرش ها به تدریج به نفع او تغییر کرد، زیرا نهادهای مختلف در سراسر اروپا و ایالات متحده رویدادهای مهمی را برای جشن گرفتن هنر و میراث او برگزار کردند. آثار او با جلوه های بصری گیج کننده خود تأثیری ماندگار بر «اپ آرت» گذاشته است.
اشر، نسبیت، 1953
سالهای بعد
پس از برپایی نمایشگاهی برجسته از آثار چاپی اشر در آمستردام، توجه دو ریاضی دان به نام های راجر پنروز و اچ اس ام کاکستر به اسکر جلب شد. آنها شباهتهایی بین تکرار و منظم بودن کار اشر و حرفهی خودشان دیدند، و اشر رابطهی کاری سودمندی با آن برقرار کرد.
سایر محافل غیر هنری جهان نیز به هنر اشر علاقه مند شدند، از جمله هیپی های رویایی کالیفرنیا که مجذوب سوررئالیسم تکان دهنده او شده بودند و همین امر باعث شد مجله رولینگ استون او را به عنوان “پدرخوانده هنر روانگردان” معرفی کند. اشر که مردی منزوی و درونگرا بود، گیج بود، اما در مورد ترفیع خود شک داشت. مشخص است که او پیشنهاد طراحی جلد آلبوم رولینگ استونز و پیشنهاد همکاری با استنلی کوبریک را رد کرد.
در سالهای آخر عمر، اشر بر روی اشکال و طرحهای ریاضی با نقوش پیچیدهتر، از جمله گرهها (1966) و مارها (1969) تمرکز کرد. به عنوان آخرین اثر هنری مهمی که او قبل از مرگش در سال 1972 در سن 73 سالگی خلق کرد، مارها از مجموعه پیچیده ای از 9 قاب چوبی مجزا و به هم پیوسته و عناصر رنگی ساخته شد که نشان دهنده روح خلاق ثابت و بی پایان او بود.
مارها، 1969
قیمت های حراج
بیشتر آثار هنری اشر چاپ هایی بودند که می توانستند تکثیر شوند، بنابراین ارزش بازار آنها کمتر از نقاشی ها و طراحی های اصلی بود. نسخههای کوچکتر قیمتهای بالاتری دارند، در حالی که آثاری که او از آنها کپیهای زیادی تهیه کرده، گزینه بسیار مقرونبهصرفهتری برای خریداران آثار هنری است. در زیر می توانید تعدادی از گران قیمت ترین آثار هنری اشر را مشاهده کنید:
آبشار، سنگره، 1340
این چاپ لیتوگرافی در گالری Swann Auction، نیویورک در سال 2008 به قیمت 28800 دلار فروخته شد.
آسمان و آب 1.1938، حکاکی روی چوب
یک نسخه از این چاپ در Bonhams، لندن، 2018 با پیشنهاد نهایی 37500 دلار فروخته شد.
روز و شب، 1935، چاپ چوبی
تصویری محبوب در مجموعه Escher، 2017 یکی از این چاپ های ویرایش شده اشر در کریستیز لندن در سال 2013 به قیمت 57000 دلار فروخته شد.
نسبیت، 1953، لیتوگرافی روی کاغذ
این اثر که یکی از مهم ترین آثار اشر به حساب می آید، در ۲۲ می ۲۰۱۸ در بونهامز لندن به قیمت ۹۲۵۰۰ دلار به فروش رسید.
مسخ II، 1940
این چاپ به قیمت 246000 دلار در ساتبیز لندن در سال 2008 فروخته شد، در حالی که نسخه دیگری به قیمت 187500 دلار در همان خانه حراج در سال 2019 فروخته شد که نشان دهنده تقاضای زیاد برای آثار او است.