به نظر میرسد زندگی برای «ترنر» با در نظر گرفتن کوه و انسان، آسمان و اقیانوس بهعنوان انتزاعی سمفونیک زمان و مکان، یکباره در نور متجلی میشود.
به گزارش ایسنا، در ادامه به برخی از نقاشی های قابل توجه او می پردازیم:
خود پرتره
فهرست نقاشی های برجسته ترنر با یکی از اولین نقاشی های جوزف مالورد ویلیام ترنر آغاز می شود که در آن خود ترنر موضوع نقاشی است. او در سال 1775 از والدینی از طبقه متوسط پایین در خانه ای کوچک در لندن، انگلستان به دنیا آمد. زندگی و خود ترنر رنگارنگ بود، مانند نقاشی هایی که خلق کرد. با توجه به مسیر زندگی پر فراز و نشیب “جی ام دبلیو ترنر”، مانند فاجعه ای که برای مادرش رخ داد و مخالفت او با سبک های هنری پذیرفته شده، این هنرمند در نهایت به یکی از تاثیرگذارترین نقاشان تبدیل شد.
ماهیگیران در دریا
در این نقاشی رنگ روغن حس ناامیدی وجود دارد که به بیننده القا می شود. وقتی در این نقاشی فوقالعاده غمانگیز غوطهور میشویم، مانند یک رویا یا یک کابوس به نظر میرسد که چیز زیادی از آن به یاد نمیآوریم. در زندگی، اغلب احساس میکنیم که به سمت سرنوشتهای نامشخص پر از نگرانیهایی میرویم که مانند آبهای تیره اطراف کشتی نشاندادهشده در این نقاشی، ما را احاطه کردهاند. ترنر که مدت کوتاهی پس از تکمیل این شاهکار بستری شدن مادرش در بیمارستان مجنون سنت لوک را تجربه کرد، مملو از احساس تنهایی و اضطراب بود.
به لطف استفاده ماهرانه از نور و اتمسفر در این نقاشی، ماه مانند نورافکن شبحوار مشرف به یک قایق ماهیگیری کوچک پر از ماهیگیر به نظر میرسد. در واقع کشتی های روی اقیانوس موضوعی است که «ترنر» در بسیاری از آثارش به آن پرداخته است. کشتی در این نقاشی توسط امواج خروشان پرتاب می شود و درون آن یک فانوس کم نور وجود دارد که گرمای ضعیفی را به مردانی که دور آن جمع شده اند می دهد. لبه های نقاشی آرام و تقریبا سیاه است، زیرا ماهیگیران در شب قایق مشابهی را دنبال می کنند.
طوفان برفی
استفاده از عنصر مقیاس در نقاشی ها می تواند در به تصویر کشیدن قدرت موثر باشد. به عنوان مثال، در پرتره ها، شخص تصویر شده بیشتر بوم را اشغال می کند و فضای کمتری برای جزئیات پس زمینه باقی می گذارد.
پس چگونه ترنر از عنصر مقیاس در نقاشی خود از یکی از بزرگترین رهبران نظامی تاریخ باستان استفاده کرد؟
در این نقاشی ارتش بزرگ هانیبال به گونه ای به تصویر کشیده شده است که گویی در دهان طوفانی سیاه گیر افتاده است. برف جلوی نور خورشید را گرفته است و نور طلایی خورشید جای خود را به رنگ نارنجی مات می دهد. برف سفید مرگبار به زودی در کوه های آلپ غرش خواهد کرد تا همه چیز را نابود کند. شخصیت خود “هانیبال” را به سختی می توان از سایر مردانی که شبیه سنگ هستند تشخیص داد. ترنر از میان وسعت طوفان و کوه ها، ضعف انسان ها را در برابر نیروی طبیعت نشان می دهد.
آتش زدن پارلمان بریتانیا
در تابلوی «سوختن مجلس اعیان و عوام» شاهد تراژدی در دنیای پیشرفته و متمدن لندن هستیم.
ترنر به طور گسترده ای با جنبش هنر رمانتیک مرتبط است، اما بسیاری او را اولین نقاش مدرنیست می دانند. چیزی که در مورد این نقاشی بسیار مدرن به نظر می رسد، ترکیب نور در فضا است که یک پیکره نارنجی متضاد پررنگ را ایجاد می کند.
رم مدرن
این نقاشی که با استفاده از ترکیب رنگ پاستلی به زیبایی خلق شده است، نمایی از “رم” در ایتالیا را در یک صبح ایده آل به تصویر می کشد. ستونهای بزرگ خرابههای باستانی، که زمانی محل فروم بزرگ رومی بود، در این نقاشی در کنار بزهایی که از پایههای عظیم آن بالا میروند، به تصویر کشیده شدهاند.
در این تابلو منظره شهر با آمیزه ای از معماری قدیم و جدید و مه صبحگاهی که آن را می پوشاند خیره کننده به نظر می رسد. در این نقاشی شاهد ظهور نوع جدیدی از معماری باروک هستیم. کلیسای کاتولیک از کلوسئوم باستانی بلندتر است. به عبارت دیگر گذر زمان ادامه دارد.
باران، بخار و سرعت
همانطور که ممکن است تا به حال متوجه شده باشید، نقاشی های ترنر تجربه لایه ای از تماشای یک اثر هنری را به مخاطب ارائه می دهد. در ابتدا ما به نقاشی به عنوان یک ترکیب کامل نگاه می کنیم، زمانی که نگاه دقیق تری به آن بیندازیم، دنیای بسیار آشناتر و جزئیات بیشتری را می بینیم.
قطاری سیاه مانند تیری فولادی که از ناکجاآباد پرتاب شده به سمت ما می تازد. در این ترکیب، یک ماهیگیر در یک قایق در رودخانه زیر یک پل دیده می شود. مردم در سواحل رودخانه تقریباً شبیه ارواح به نظر می رسند، زیرا فضا و نور نقاشی فضایی انتزاعی را ایجاد می کند.