احیای عروسک‌های «دارا و سارا» برای کودکان نسل Z

فرهاد فلاح درباره شخصیت پردازی محصولات مرتبط با کودکان مانند کتاب، انیمیشن، اسباب بازی، لوازم التحریر و … توضیح داد: این موضوع جزء مهمی از نیازهای روزمره جامعه ما است که در الگوسازی کودکان موثر است. بخشی از پیشینه کانون در طراحی شخصیت به کتاب ها و بخشی از تجربه کانون در طراحی عروسک های دارا و سارا در دهه های گذشته برمی گردد.

به گزارش ایسنا، وی به یکی از مصوبات شورای معاونان کانون پرورش فکری اشاره کرد و ادامه داد: بر این اساس کانون تصمیم به احیای عروسک های دارا و سارا گرفته است. می خواهیم مشکلات گذشته را برطرف کنیم و به صورت سیستمی در زمینه بازاریابی و تولید محتوای عروسک های دارا و سارا اقدام کنیم تا علاوه بر خود عروسک ها، مطالبی برای کتاب، انیمیشن، نمایش و … نیز تهیه کنیم.

وی ادامه داد: از 27 تا 30 شهریور جشنواره نمایش کودک و نوجوان در مرکز تئاتر کانون واقع در بوستان لاله تهران برگزار می شود. 16 گروه برگزیده با حدود 250 هنرمند از سراسر کشور در این جشنواره شرکت می کنند. در این جشنواره از عروسک های دارا و سارا رونمایی می شود تا کودکان و نوجوانان با تولید محتوایی در حوزه نمایشی با این دو عروسک ارتباط برقرار کنند.

معاون فرهنگی پروش فکری تاکید کرد: بنا داریم خانواده ای از شخصیت های عروسکی را به مرور طراحی و راه اندازی کنیم که عروسک های دارا و سارا یکی از نمونه های آن است.

تاکید بر “بازاریابی” و رفع نواقص گذشته

فلاح ادامه داد: یکی از مشکلات بزرگی که در گذشته در رابطه با دارا و سارا پیش آمد این بود که محتوای دیگری برای آنها تولید نشد و تنها دو عروسک روانه بازار شدند و در چرخه بازاریابی قرار نگرفتند. از آنجایی که دارا و سارا سابقه طولانی دارند، تصمیم گرفتیم نقاط ضعف گذشته را برطرف کرده و انواع آن را تولید کنیم.

وی با بیان اینکه در سال های گذشته حتی برای تولید عروسک نیز مشکلاتی وجود داشت، گفت: از نظر ساخت چالش هایی داشتیم به عنوان مثال بخشی از آن در تولید موی عروسک متجلی شد. در حال بررسی و مطالعه برای رفع این ایرادات هستیم. حتی فکر می کردیم می توانیم با چین تولید عروسک های دارا و سارا را پیش ببریم.

فلاح تاکید کرد: اما آنچه بیش از هر چیز اهمیت دارد چرخه تولید محتوا در حول و حوش دارا و سارا است به گونه ای که فیلم ها، نمایش ها، کتاب ها، لوازم التحریر و … مربوط به شخصیت های این دو عروسک به گونه ای طراحی شود که کودک می تواند با این عروسک ها ارتباط برقرار کند. دوست داشتن

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچ شخصیت عروسکی برای کودکان در حوزه فعالیت های فرهنگی وجود ندارد، تصریح کرد: شخصیت های عروسکی فعلی برای بزرگسالان هستند و کلمات بزرگسال را بیان می کنند، در حالی که اکنون به دنبال طراحی عروسک های منحصر به فرد برای کودکان و نوجوانان هستیم.

عروسک های جذاب نیاز به تولید محتوا دارند

معاون فرهنگی کانون پروش فخری ادامه داد: مدتی است که شخصیت انیمیشن «بچه باهوش» را به عنوان یک کاراکتر جدید برای کودکان ارائه کرده ایم که حتی در اکران سینمای کشورهای دیگر نیز ظاهر شده است. اما باید برنامه ریزی کنیم که این روند ادامه پیدا کند و بتوانیم بر اساس این شخصیت محتوای فرهنگی دیگری تولید کنیم.

فلاح گفت: برای شخصیت «بهچه زرنگ» نزدیک به 400 محصول در نظر داشتیم که تاکنون نزدیک به 30 محصول تولید شده است. اگر چرخه بازاریابی برای هر شخصیت دیگری به طور کامل دنبال شود، آرام آرام برای کودکان جذاب تر می شود. در سطح جهانی فیلم ها و انیمیشن های مفصل و جذابی پشت عروسک های معروف ساخته اند. بنابراین عروسک باید روی جریانی کار کند که طول عمر بیشتری داشته باشد.

وی با اشاره به همکاری کانون پرورش فکری با شورای فرهنگ عمومی برای برگزاری رویداد طراحی شخصیت «پارسه آرا» گفت: این کار در راستای ترویج طراحی شخصیت به عنوان یک کار علمی و نهادینه شده انجام شد.

آیا دارا و سارا با محدودیت های فیزیکی تولید می شوند؟

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه کانون پرورش فکری برای تولید عروسک های دارا و سارا با محدودیت ها و ناتوانی های جسمی، توضیح داد: در حال حاضر تصمیم قطعی در مورد دارا و سارا نداریم اما در این راستا قصد داریم استفاده کنیم. ظرفیت گروه های مردمی؛ به عنوان مثال، ما کمک کردیم تا عروسک “Mochulo” را که مربوط به کودکان مبتلا به سندرم داون است برجسته کنیم. در مرکز رشد فکری، قصد نداریم به طور مستقل وارد همه عرصه ها شویم، اما می توانیم تسهیل کنیم. چندی پیش نمایش عاشورایی را با حضور عروسک «موچولو» برای کودکان مبتلا به سندروم داون برگزار کردیم.

فلاح با اشاره به تصمیم کانون پرورش فکری برای تولید دارا و سرا بر اساس اقلیم ها و فرهنگ های مختلف کشور گفت: یعنی تولید این عروسک ها بر اساس فرهنگ سیستانی، آذری، شمالی و …. در حال حاضر سیاست تولید محتوا برای مناطق مختلف با زبان و گویش فارسی است اما ممکن است بعداً بر اساس نیازسنجی برای هر فرهنگ محتوای خاصی تولید کنیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تولید محتوای عروسک های دارا و سارا بر روی نمایش متمرکز است، ادامه داد: البته اگر این نمایش در شهرهای مختلف اجرا شود، گوینده عروسک با لهجه همان منطقه صحبت خواهد کرد.

معاون فرهنگی کانون پرورش فخری با بیان اینکه نمی توان برآورد دقیقی از زمان تولید انبوه عروسک دارا و سارا داشت، گفت: تلاش ما این است که به سراغ اجراهای استانی برویم و حضور عروسک در برنامه های رادیو و تلویزیون بعد از رونمایی از عروسک. مهم است که کودکان از این عروسک ها پیام های اخلاقی دریافت کنند.

وی در خصوص برنامه های کانون پرورش فکری برای پرهیز از مشکلات گذشته برای تولید و بازاریابی شخصیت های دارا و سارا تصریح کرد: سیاست کلی کانون این است که به جای اشتغال به سمت عاملیت حرکت کنیم. قرار نیست همه کارها را در حوزه تولید انجام دهیم، بلکه باید مقداری کار را به بخش خصوصی واگذار کنیم تا کار به صورت مشارکتی با مرکز تولید ادامه پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *