سریال تازه شهاب حسینی دوباره حاشیه‌ساز شد

رامین صادقی در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: پس از سه قسمت از «گناه یک فرشته»، حالا مخاطب با فضای کلی سریال آشنا شده و «تا حدودی» به اتفاقات و روابط آدم ها پی برده است. این اما تمام ماجرا نیست و رجوع به فیلم ها و سریال های جنایی-معمایی دنیا هشدار می دهد که برخلاف آرامش اولیه، طوفانی در راه است! «اجازه بده برایت آتش بزنم…»؛ این دیالوگ شهاب حسینی در سکانس پایانی سومین قسمت از سریال «گناه فرشته» است.

او در نقش حامد تهرانی وکیل پرونده های اقتصادی است که به دلیل تخصص حرفه ای اوقات خوشی را سپری می کند و زندگی آرام و مرفهی دارد. با این حال، باز شدن یک زخم قدیمی، او را وارد ماجراهایی می کند که نتیجه آن نامشخص است. گذشته حامد انگیزه ای قوی است که برخلاف میل قلبی اش پرونده جنایی فرشته (پردیس پورابدینی) را پذیرفت. از قضا یک انتهای این داستان همسر او (مهتاب با بازی لادن مستوفی) است و دوئل این دو وکیل بر سر یک پرونده قتل، زمینه جذابیت دوچندان درام را فراهم می کند. مواردی از این دست در سه قسمت اول «گناه فرشته» وجود دارد که نویسنده بذرهای خود را کاشت و در آینده از آنها استفاده خواهد کرد.

این سریال یک تریلر جنایی است که در سه قسمت اول نشانه هایی از این ژانر را نشان می دهد. از جمله ارجاعاتی که وی در قالب داستان یا نمایش پوستر در محل کار و خانه حامد به آثار برجسته و معروفی چون «وکیل مدافع شیطان»، «آناتومی یک قتل»، «ترس باستانی» و … داشته است. در ساختار نیز پایبندی به ژانر را حفظ کرده است و نوع برنامه ریزی سکانس های سریال نیز با این موضوع همخوانی دارد. اتفاقی که طبیعتا در آینده پررنگتر خواهد شد. همچنین همراهی زنده یاد مرتضی پورصمدی (فیلمبردار شیک و ماهر) با این سریال منجر به خلق قاب های چشم نوازی شده که از مزیت های ساختاری «گناه فرشته» است.

ترکیب بازیگران – علاوه بر شهاب حسینی و امیر آقایی به عنوان ترکیبی برنده و جذاب، مهتاب با بازی لادن مستوفی نیز در این سریال نقشی تاثیرگذار دارد; او نگران بدتر شدن رابطه اش با همسرش است و نمی خواهد حیثیت حرفه ای اش خدشه دار شود. کارگردان برای نقش مهتاب بازیگری می‌خواست که هم کیفیت همسری و لطافت مادری را منعکس کند و هم روایتگر جنبه حرفه‌ای قدرتمند او باشد. نمایش مهتاب در حال موتورسواری یکی از نشانه های کارگردان برای جلب توجه مخاطب به این قسمت از شخصیت اوست. پس جنگ یکی دو نفر وکیل قوی و سرسخت! از جمله عوامل دیگر، درام «گناه فرشته» در قسمت های آینده داغ می شود.

فرامتن سریال – در ابتدای «گناه فرشته» تاکید شده است «هر گونه شباهت به افراد و اتفاقات واقعی کاملاً تصادفی است». اما فعالان رسانه و شبکه های اجتماعی نیز بیکار ننشسته اند و به مواردی از انطباق سریال با پرونده های جنجالی و جنایی چند سال اخیر پی برده اند! به عنوان مثال به شباهت چادر و لباس فرشته با ریحانه جباری، زن 19 ساله متهم به قتل اشاره شده است. او متهم به قتل یک شخصیت مشهور بود. درست مثل فرشته در «گناه یک فرشته». در نمونه ای دیگر به شباهت دیالوگ های مهتاب در دربار اشاره شده است که یادآور دیالوگ های شهلا جاهد است.

از سوی دیگر نام مادر حامد یعنی پروانه با زنجیره قتل های پروانه فروهر گره خورده است. هر اثر نمایشی راه را برای تفسیر و ادراک باز می کند و «گناه فرشته» نیز از این قاعده مستثنی نیست. صرف نظر از اینکه چنین مشکلی نکته مثبت یا منفی باشد، باعث شده تا مخاطبان و رسانه ها توجه مضاعفی به سریال داشته باشند. با توجه به این نکته، فرامتن داستان این است که افراد زیادی با دیدن هر قسمت از «گناه فرشته» سعی در کشف یک داستان و تطبیق آن با واقعیت دارند.

علاوه بر این، «آقازاده» (سریال خانگی قبلی حامد عنگا به عنوان نویسنده و تهیه کننده) با ما در ازای بیرون پر بود از آدم ها و اتفاقات. این یکی دیگر از عواملی است که «گناه فرشته» را در کانون نگاه ها و تحلیل ها و تفسیرهای مختلف قرار داده است… سریالی با شگفتی; به رهبری حامد تهرانی و دوستان!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *