به گزارش میهن تجارت، در سالهای گذشته مفهوم «ورزش» دستخوش تغییرات اساسی شده است، پیش از این که این ورزش بیشتر مربوط به فعالیتهای بدنی سنگین، تواناییهای بدنی و آمادگی جسمانی بود، اما با پیشرفت فناوری و نفوذ دیجیتال در زندگی روزمره. زندگی، یک پدیده نوظهور است. به نام ورزش های الکترونیکی یا ورزش های الکترونیکی وارد عرصه شد.
نکته جالب توجه این است که ورزش های الکترونیکی دیگر فقط یک سرگرمی محدود به گیمرها نیست. بلکه به پدیده ای جهانی تبدیل شده است که با میلیون ها طرفدار و برگزاری مسابقات بین المللی سعی در تثبیت جایگاه خود به عنوان یک ورزش جدی و رقابتی در کنار ورزش های سنتی دارد.
تبدیل یک سرگرمی به یک ورزش
در سال های گذشته مسابقات ورزش های الکترونیکی به قدری گسترده و حرفه ای شده است که نه تنها استادیوم های بزرگ دنیا را پر می کند، بلکه جایگاه ویژه ای در رسانه های ورزشی دارد. مسابقاتی مانند جام جهانی بازیهای ویدیویی یا قهرمانی لیگهای بینالمللی تیمها و گیمرهایی را گرد هم میآورد که برای دریافت جوایز میلیونی با هم رقابت میکنند.
سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا ورزش الکترونیک ورزشی مانند فوتبال است یا بسکتبال؟ آیا می توان آن را به عنوان یک ورزش واقعی شناخت و همانطور که هواداران فوتبال به استادیوم می روند، طرفداران ورزش های الکترونیکی نیز برای تشویق تیم های خود در میدان ها حاضر می شوند؟
گسترش سریع ورزش های الکترونیکی و جایگاه آن در دنیای امروز
فناوریهای جدید و گسترش اینترنت و دسترسی آسانتر به آن، بازیهای آنلاین را به بخشی مهم از فرهنگ جوانان تبدیل کرده است. امروزه تیم های eSports به صورت حرفه ای سازماندهی شده اند و بازیکنان این تیم ها تحت قراردادهای مالی مشابه ورزشکاران حرفه ای در ورزش های سنتی تمرین می کنند و به رقابت می پردازند.
تمرکز بالا، هماهنگی سریع دست و چشم و تصمیم گیری های فوری در یک محیط رقابتی ویژگی هایی است که بازیکنان حرفه ای ورزش های الکترونیکی باید داشته باشند.
اگرچه برخی ممکن است استدلال کنند که ورزش بدون فعالیت بدنی بی معنی است، پیروان و طرفداران ورزش های الکترونیکی معتقدند که این رشته به مهارت و استعداد خاصی نیاز دارد که نمی توان آن را نادیده گرفت. در واقع تیم های حرفه ای این ورزش ها زیر نظر مربیان و مشاوران روانشناسی فعالیت می کنند تا بتوانند بهترین عملکرد خود را در مسابقات ارائه دهند.
با توجه به این تغییرات، سازمان های بین المللی مانند کمیته بین المللی المپیک (IOC) در حال بررسی امکان اضافه کردن ورزش های الکترونیکی به لیست ورزش های خود هستند.
محمد کمال عضو هیئت مدیره بنیاد فلک کامپیوتر وی در خصوص بازی های رایانه ای به خبرنگار ایمنا گفت: بازی های رایانه ای در هیچ جای دنیا به عنوان ورزش شناخته نشده است، شاید در برخی موارد مانند برخی جشنواره هایی که توسط اداره ورزش و جوانان استان اصفهان برگزار می شود، این ورزش ها در زمره ورزش قرار گیرند. سازمان ها، اما این دلیلی است که دلیلی برای در نظر گرفتن این رشته به عنوان یک ورزش وجود ندارد.
وی می افزاید: در این زمینه بازی های ورزشی داریم که برخی از شرکت کنندگان به دلیل جذابیت زیاد این ورزش ها به آن ها می روند و در مسابقات شرکت می کنند، اما بازی های رایانه ای به دلیل حرکت نکردن و دور بودن از اصل، ورزش نیستند. تعریف کلمه ورزش .
یکی از اعضای هیات مدیره بنیاد کامپیوتر فلک بیان می کند: در سال های گذشته دستگاه هایی مانند دستگاه کینکت که توسط مایکروسافت ساخته شده بود وارد بازار شد. با استفاده از گیم پد برای کنترل شخصیت شما با حرکات بدن، این دستگاه مدتی مورد استفاده قرار گرفت اما با بی تفاوتی بازیکنان و بازی سازان مواجه شد و نتوانست سهم خود را از بازار بگیرد. بازی ویدیویی گرفتن
شاید شطرنج، اما هرگز یک بازی ویدیویی!
کمال خاطرنشان می کند: بازی های رایانه ای اگرچه ورزش محسوب نمی شوند اما تاثیرات خوبی بر ذهن، روح و روان افراد می گذارند، این بازی ها باعث تمرکز فرد شده و باعث آرامش بازیکن می شود. البته برخی شطرنج و ورق بازی را نیز جزو ورزش می دانند. معرفی می کنند؛ شطرنج ممکن است ورزش ذهن و مغز باشد و شما می توانید آن را در رایانه خود تجربه کنید. اما شما نمی توانید FC25 بازی کنید و ادعا کنید که فوتبال بازی کرده اید.
وی اضافه می کند: یک بازی شبیه سازی فوتبال مانند FC25 هرگز نمی تواند جایگزین فوتبال واقعی شود، اما شطرنج در هر صورت می تواند یک بازی و یک ورزش باشد، در شطرنج بین نسخه کلاسیک و نسخه دیجیتال تفاوتی وجود ندارد، اما به طور کلی بازی های کامپیوتری اینطور نیستند. ورزش .
تفاوت دیدگاه ها در مورد ورزش های الکترونیکی
در حالی که بسیاری از علاقه مندان به ورزش های الکترونیکی معتقدند این رشته به دلیل نیاز به مهارت های ذهنی، تمرکز بالا و رقابت حرفه ای باید به عنوان یک ورزش واقعی شناخته شود، گروه دیگری از کارشناسان با این دیدگاه مخالفند.
این افراد معتقدند که ورزش بدون فعالیت بدنی سنگین معنای خود را از دست می دهد و ورزش های الکترونیکی بیشتر یک سرگرمی دیجیتالی است تا یک ورزش.
ورزش الکترونیکی در تعریف ورزش گنجانده شده است
حمزه آزاد مدیرعامل استودیو Young Game Makers ایمنا درباره بازی های رایانه ای به خبرنگار می گوید: هر نوع فعالیت بدنی و بازی که منجر به رقابت و نشان دادن مهارت بین دو نفر یا دو گروه شود و مستلزم آموزش مداوم و مهارت های یادگیری در یک حرکت یا رشته باشد، ورزش نامیده می شود، ورزش الکترونیکی. همچنین با چنین تعریفی در جایگاه ورزش قرار می گیرد.
وی می افزاید: بازی های رایانه ای که در زمره ورزش های الکترونیکی قرار می گیرند با سایر بازی ها کاملاً متفاوت هستند. در این مدل از بازی های رایانه ای موضوع رقابت، حرکات و نمایش مهارت های فردی و گروهی وجود دارد که برای حرفه ای شدن نیاز به آموزش های زیادی است.
آزاد در مورد ویژگی هایی که ورزش های الکترونیکی را به یک ورزش تبدیل می کند، می گوید: ویژگی های رقابتی، رقابتی و مهارتی که نیاز به آموزش های متفاوتی دارد تا بتوانید در آن حرفه ای شوید، هم از نظر جسمی و هم از نظر فکری و قاطع. دریافت کنید آنها با هم ورزش های الکترونیکی را تشکیل می دهند.
وی درباره گردش مالی این رشته و مقایسه آن با ورزش هایی مانند فوتبال خاطرنشان می کند: رشته های ورزشی مختلفی هستند که مسابقات رسمی و غیررسمی در آنها برگزار می شود و قوانین متفاوتی دارند. ورزش های الکترونیک را می توان جزو پرطرفدارترین ورزش ها دانست، اما افراد حرفه ای که در این ورزش نسبت به سایر ورزش های بدنی محدودتر هستند.
مدیر عامل استودیو گزازان جوان می افزاید: در ورزش الکترونیک تعداد شرکت کنندگان بسته به زیرساخت های مسابقات حضوری یا غیر حضوری می تواند بیشتر باشد; به همین دلیل گاهی اوقات حامیان مالی و جوایز بیشتر می شود، در کشورهای مختلف تیم های باشگاهی و شهرداری ها در زمینه ورزش الکترونیک فعال هستند و حقوق و مزایای بالایی دارند، اما کشور ما در این زمینه به جایگاه اصلی خود در ورزش الکترونیک نرسیده است. زمینه و با تشکیل فدراسیون ورزش الکترونیک این مسیر هموارتر شود.
وی درباره آینده این رشته در المپیک خاطرنشان می کند: بدون شک می توان به آینده این رشته ورزشی امیدوار بود. چرا که در بازی های آسیایی چین و جام ملت های آسیا در رشته فوتبال این اتفاق افتاد و کشورهای مختلف تیم های ورزشی الکترونیک داشتند و مدال های آنها نیز جزو مدال های ملی محسوب می شد.
آزاد درباره مدال آوری ایران در این رشته یادآور شد: ناگفته نماند که ایران نیز موفق به کسب مدال شد و رایزنی های مختلفی برای گنجاندن ورزش الکترونیک به عنوان یکی از رشته های المپیک انجام شده است. و توافق اولیه نیز انجام شده است. با توجه به اینکه کشورهای مختلف فدراسیون های ورزش های الکترونیکی راه اندازی کرده اند، این پیش بینی سرعت بیشتری گرفته و در برخی کشورها به جای فدراسیون ها، انجمن های ورزش های الکترونیکی راه اندازی شده اند.
وضعیت ورزش های الکترونیکی در ایران: پیشرفت با موانع بسیار
وی در خصوص چالش های این رشته در ایران خاطرنشان می کند: شناخت این رشته مهم ترین قسمت این موضوع است که باید توسط وزارت ورزش و جوانان انجام شود، در اکثر کشورهای دنیا ورزش الکترونیک زیر مجموعه است. وزارت ورزش و بخشی از مدال ها و افتخارات ملی در حوزه ورزش و چیزی به نام بنیاد ملی بازی های رایانه ای در نظر گرفته می شود. ندارند
مدیرعامل استودیوی جوان گیمز ادامه داد: با با توجه به پیشرفت کشورهای همسایه در زمینه ورزش الکترونیک، برگزاری المپیک، جام جهانی ورزش الکترونیک و سرمایه گذاری چند میلیارد دلاری در این زمینه، مسئولان کشورمان نیز باید به فکر توسعه این ورزش در ایران باشند. زیرا ما در این زمینه استعدادهای منحصر به فردی داریم اما به دلیل نبود پشتیبانی و زیرساخت های لازم نمی توانند توانایی های خود را ثابت کنند.
رشد ورزش های الکترونیکی در ایران با وجود مشکلات فراوان
در ایران، ورزش های الکترونیکی مانند بسیاری از نقاط جهان رشد چشمگیری داشته و با افزایش تعداد گیمرها و مسابقات محلی و کشوری، این رشته به تدریج جایگاه خود را پیدا کرده است، با وجود علاقه زیاد جوانان ایرانی به این رشته، موانعی مانند عدم حمایت مالی و زیرساختی و عدم برگزاری مسابقات بین المللی در داخل کشور از جمله مشکلات است. که توسعه این زمینه را کند کرده است.
بسیاری از گیمرها ایرانی ها از نظر تجهیزات تمرینی و مسابقه ای با محدودیت هایی روبرو هستند و به همین دلیل حضور تیم های حرفه ای ایران در مسابقات جهانی در حد محدودی باقی مانده است، اما امید است با افزایش حمایت ها و توجه بیشتر سازمان های ورزشی، شرایط برای توسعه بیشتر ورزش های الکترونیکی در ایران بهبود می یابد.
فرصت ها و چالش های پیش روی ورزش الکترونیک در ایران
البته ناگفته نماند که ورزش های الکترونیکی در ایران علاوه بر موانع موجود، از فرصت های قابل توجهی نیز برخوردار است، وجود استعدادهای فراوان در بین جوانان ایرانی علاقه مند به این رشته، پتانسیلی برای توسعه بیشتر ورزش های الکترونیکی در کشور است. و با رشد روزافزون بازی های آنلاین و افزایش توجه رسانه ها به این حوزه، سازمان ها و فدراسیون های ورزشی به تدریج به اهمیت آن پی برده اند.
یکی از چالش های اصلی این حوزه در ایران عدم حمایت سازمان یافته از سوی نهادهای دولتی و خصوصی است. اگرچه در سالهای گذشته تعدادی از نهادهای مرتبط با فناوری و ورزش برای توسعه ورزشهای الکترونیک تلاش کردهاند، اما این تلاشها هنوز کافی نیست، بنابراین نیاز به سرمایهگذاری در زیرساختها، آموزش و تقویت ارتباطات بینالمللی از دیگر نیازهای اساسی این حوزه در ایران است. .
آیا ورزش های الکترونیکی ورزش آینده هستند؟
نتیجه گیری نهایی در مورد اینکه آیا ورزش های الکترونیکی را می توان یک ورزش واقعی در نظر گرفت هنوز یک موضوع بحث برانگیز است. اگرچه منتقدان معتقدند که فقدان فعالیت بدنی این رشته را از تعریف سنتی ورزش حذف می کند، اما رشد بی سابقه و محبوبیت جهانی ورزش های الکترونیکی نشان می دهد که این پدیده به سرعت در حال تغییر دیدگاه ها و تعاریف است.
در نهایت، شاید تعریف ورزش در آینده ای نه چندان دور به ترکیبی از مهارت های جسمی و ذهنی تبدیل شود. جایی که ورزش های الکترونیکی و ورزش های سنتی با هم فرهنگ جهانی ورزش را به عنوان دو شاخه مهم از فعالیت های رقابتی تشکیل می دهند.