نعیمه نظام دوست بازیگر سینما و تلویزیون که به تازگی با سریال «للایی» به دنیای کودک بازگشته است، از اهمیت فعالیت در حوزه کودک، چالش های اخیر تلویزیون و نمایش خانگی و تجربیاتش در این زمینه گفت.
این بازیگر به حضور خود در سریال «للایی» اشاره و تاکید کرد که کار کودک همیشه برایش اهمیت ویژه ای داشته است.
به گزارش ایسنا، وی همکاری با احمد درویش علیپور و تیم پژمان لشگری پور را دلیل اصلی اعتمادش به تصمیم برای حضور در کار کودک پس از حضور در سریال «اسکار» دانست و گفت: لالایی نه تنها داستان جذابی دارد، بلکه با حضور داریوش فضیی تخیلی که چهره مورد علاقه کودکان نسل های مختلف است، به یکی از پروژه های جذاب در حوزه کودک تبدیل شد و همین عوامل باعث شد در این زمینه همکاری کنم. پروژه دل بچه ها راضی است.
نظام دوست ضمن تاکید بر اهمیت سرمایه گذاری در حوزه تولید محتوای کودک گفت: برنامه های کودک در کنار جنبه سرگرمی نقش اساسی در شکل گیری آینده کودکان دارد و باید در نظر داشته باشیم که هر آنچه در در قلب کودکان، بازتاب آن را در آینده خواهیم دید. .
وی ادامه داد: کسانی که کار کودک را انجام می دهند دغدغه این نسل هستند، چرا که می توانند کار بزرگسالان یا سایر رشته ها را تجربه کنند، اما ترجیح دادند در حوزه کودک باشند و با تمام محدودیت هایی که کار برای این گروه سنی در مقایسه با آن وجود دارد. به سایر زمینه ها آنها به کار خود چسبیده اند. در دوران کرونا دو سال در شرایط سخت کار میکردیم و به نوعی زندگیمان را معامله میکردیم تا بچهها در آن روزهای سخت خوش بگذرانند. به نظر من این تصمیم فقط از دل و دغدغه های مردم برمی آید که برایشان مهم است.
این بازیگر سپس از کاهش توجه تلویزیون به تولیدات کودک در سال های اخیر انتقاد کرد و گفت: متأسفانه تلویزیون مدت هاست مانند گذشته به کار کودک توجه چندانی نکرده است. در حالی که قبلاً اینطور نبود و تلویزیون حرف اول را در کار کودک می زد. ما هنوز همان ظرفیت ها، همان برنامه سازان و هنرمندان را داریم، اما نمی دانم چرا رسانه ملی سیاست کاری خود را در حوزه کودک تغییر داده است. چرا کودکان هنرمند باید بیکار باشند؟ اگر هنرمند کار نکند، فرسوده می شود. خوشبختانه در شرایط فعلی با رشد سکوهای نمایش خانگی فضای کاری برای فعالان کودک ایجاد شده است که امیدوارم جایگاه خود را پیدا کند و سیاست های بخش خصوصی منجر به افزایش تولیدات باکیفیت کار کودک شود.
نظام دوست با توجه به تجربیات اخیر خود در شبکه نمایش خانگی درباره تفاوت های این رسانه با تلویزیون توضیح داد: نمایش خانگی فضای بیشتری برای خلاقیت در اختیار هنرمندان قرار می دهد در حالی که تلویزیون به دلیل محدودیت هایی که دارد گاهی مانع از بیان کامل توانایی های هنرمند می شود. وی افزود: این تفاوت ها در کارهای کمدی بیشتر به چشم می خورد، چرا که به طور کلی کار کمدی سخت است. مخصوصا برای کمدین های زن. من به عنوان یک هنرمند می خواهم با یک سریال یا برنامه مردمم را خوشحال کنم و دلیل خوبی برای هموطنانم در اقصی نقاط کشور باشم که شاید امکانات رفاهی کمتری داشته باشند. اما در تلویزیون نظرات و سلیقه های زیادی وجود دارد که ماندگار نیست و قوانینی وجود دارد که دست و پای تهیه کنندگان را می بندد و می تواند دلیلی شود که مخاطب روز به روز از رسانه ملی دورتر شود. در حالی که باید شرایط به گونه ای باشد که مخاطب با رسانه ملی آشتی کند و برنامه سازان قدیمی به تلویزیون برگردند.
بازیگر سریال های «ساعت خوش»، «ساختمان پزشکان»، «چاردیواری»، «پلیس جوان» و «لطفا نرو» در ادامه از علاقه خود به کارهای کمدی خبر داد و بر اهمیت خنداندن مردم تاکید کرد. در شرایط سخت گفت: خنداندن مردم ما کار ساده ای نیست، چون خودشان شوخ طبع دارند. اگر به کامنت هایی که افراد در پست های اینستاگرام می گذارند نگاه کنید، متوجه شوخ طبعی قوی آنها خواهید شد. حالا شما فکر می کنید که می خواهید این افراد را بخندانید.
این بازیگر تلویزیون خاطرنشان کرد: سال ها پیش نقش های جدی را تجربه کرده بودم اما مردم کارهای کمدی را که بازی کردم بیشتر دوست داشتند. اتفاق خیلی خوبی در اسکار برای من افتاد، مردم آن را پسندیدند و اظهار لطف کردند و تصمیم گرفتم در این ژانر بمانم. اما اگر در یک کار جدی پیشنهاد خوبی داشته باشم، فکر می کنم به خوبی از عهده آن بر می آیم و دوست دارم مخاطب طرف مقابلم را ببیند.
نظام دوست در پایان بر احساس جوانی خود در سن پنجاه سالگی تاکید کرد که کودک درون او هنوز زنده است و به او اجازه می دهد تا زندگی را با اشتیاق و اشتیاق بیشتری تجربه کند و معتقد است که این جنبه از شخصیت او به او کمک می کند تا در کارش بهتر عمل کند و ارتباط عمیق تری با نقش هایش برقرار کند.